برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

اثربخشي برنامه آموزشي کاهش زورگويي مبتني بر روش الويز در پسران

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه اصفهان، اصفهان، خیابان هزارجریب، دانشگاه اصفهان، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
 
چکیده: 

هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسي اثربخشي برنامه آموزشي کاهش زورگويي مبتني بر روش الويز بر ميزان رفتارهاي زورگويي پسران دبستاني انجام شد.
روش: پژوهش تجربي حاضر با طرح پيش آزمون - پس آزمون و پي گيري شش ماهه با دو گروه آزمايش و کنترل اجرا شد. به روش نمونه گيري تصادفي چندمرحله اي ابتدا از نواحي شش گانه آموزش و پرورش شهر اصفهان، يک ناحيه آموزشي و سپس از اين ناحيه، چهار دبستان پسرانه به صورت تصادفي انتخاب شد. با اجراي جامعه سنجي روي تمامي دانش آموزان پايه هاي دوم و چهارم اين دبستان ها، 40 پسر زورگو از ميان دانش آموزاني که بيشترين انتخاب را به عنوان زورگو داشتند، به صورت تصادفي انتخاب و در دو گروه آزمايش و کنترل قرار داده شدند. برنامه آموزشي کاهش زورگويي مبتني بر روش الويز براي گروه آزمايش در 10 جلسه 60 دقيقه اي به صورت دوبار در هفته، ارايه شد. براي گردآوري داده ها از جامعه سنجي
(So) و پرسش نامه روابط همسالان (PRQ) استفاده شد. يافته ها به روش تحليل کوواريانس چند متغيري (مانکووا) تحليل شدند.
يافته ها: يافته ها نشان داد برنامه آموزشي کاهش زورگويي مبتني بر روش الويز باعث کاهش رفتارهاي زورگويي و قرباني در گروه آزمايش در مراحل پس آزمون و پي گيري شد
(p<0.0001). هم چنين ميزان رفتارهاي پسنديده اجتماعي در گروه آزمايش در مراحل پس آزمون و پي گيري افزايش يافت (p<0.0001).
نتيجه گيري: کاربرد برنامه آموزشي کاهش زورگويي مبتني بر روش الويز مي تواند مشکلات مربوط به رفتارهاي زورگويي را در مدارس کم کند
.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

استکی آزاد، ن.، و امیری، ش. (1391). اثربخشی برنامه آموزشی کاهش زورگویی مبتنی بر روش الویز در پسران. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار), 18(3 (پیاپی 70)), 175-182. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=191081



Vancouver : کپی

استکی آزاد نسیم، امیری شعله. اثربخشی برنامه آموزشی کاهش زورگویی مبتنی بر روش الویز در پسران. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار). 1391 [cited 2021May14];18(3 (پیاپی 70)):175-182. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=191081



IEEE : کپی

استکی آزاد، ن.، امیری، ش.، 1391. اثربخشی برنامه آموزشی کاهش زورگویی مبتنی بر روش الویز در پسران. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار), [online] 18(3 (پیاپی 70)), pp.175-182. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=191081.



 

 
بازدید یکساله 104 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی