مشخصات مقاله عنوان نشریه: نشريه دانشكده پرستاري و مامايي (Advances in Nursing and Midwifery) اطلاعات شماره: بهار 1391 , دوره 22 , شماره 76 ; از صفحه 52 تا صفحه 59 . عنوان مقاله: تاثير انحراف فکر به روش حباب سازي بر ميزان اضطراب ناشي از رويه هاي تزريقي در کودکان سن مدرسه مبتلا به تالاسمي نویسندگان: باقريان سمانه, برهاني فريبا*, عباس زاده عباس, رنجبر هادي, سليماني فرزانه آدرس: * کرمان، ابتدای هفت باغ، پردیزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان، دانشکده پرستاری و مامایی رازی چکیده: زمينه و هدف: رگ گيري يکي از شايع ترين روش هاي تهاجمي است که کودکان تجربه مي کنند. معمولا رويه هاي تهاجمي براي کودکان علاوه بر درد، اضطراب را به همراه دارد. بنابراين تشخيص عوامل خطر در ايجاد اضطراب قبل از رويه هاي تهاجمي بسيار مهم مي باشد. اين مطالعه با هدف تاثير تمرينات تنفسي منظم بر اضطراب ناشي از رويه هاي تزريقي در کودکان سن مدرسه مبتلا به تالاسمي انجام شد. مواد و روش ها: اين پژوهش يک مطالعه نيمه تجربي از نوع کارآزمايي باليني است که در طي آن 40 کودک 12- 6 ساله مبتلا به تالاسمي در مرکز تالاسمي شهر کرمان که واجد شرايط ورود به مطالعه بودند از طريق نمونه گيري در دسترس انتخاب شدند و سپس به صورت تصادفي در دو گروه 20 نفره آزمون و کنترل قرار گرفتند. براي گروه آزمون روش انحراف فکر اسباب بازي حباب ساز اعمال شد. ابزارهاي جمع آوري کننده اطلاعات پرسشنامه اطلاعات دموگرافيک، مقياس خود گزارشي چهره اي اضطراب بودند. جهت تجزيه و تحليل داده ها از آمار توصيفي و استنباطي شامل آزمون هاي کاي دو، تست دقيق فيشر، من ويتني و ويلکاکسون و نرم افزار اس پي اس اس نسخه 16 استفاده گرديد. يافته ها: ميانگين نمره اضطراب قبل از تزريق در گروه حباب ساز 1.5±2.9 و بعد از تزريق 1.1±1.0 بود آزمون آماري تي زوج تفاوت معني داري بين نمره اضطراب در دو گروه قبل از تزريق نشان داد (0.000=P) ميانگين نمره اضطراب قبل از تزريق در گروه کنترل 2.2±3.1 و بعد از تزريق 2.1±2.4 بود آزمون آماري تي زوج تفاوت معني داري بين نمره اضطراب در دو گروه قبل از تزريق نشان نداد (0.02=P). نتيجه گيري: نتايج اين پژوهش نشان داد که انحراف فکر با استفاده از اسباب بازي حباب ساز در کاهش اضطراب ناشي از رويه هاي تزريقي موثر بوده است. کلید واژه: اضطراب(Q2)دستگاه حباب ساز(Q2)کودکان سن مدرسه(Q2)انحراف فکر(Q2)تالاسمي(Q3) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: اختلالات خلقیدرمان شناختی- رفتارینگرش های ناکارآمدنشخوار فکریهپاتیت Bاهداکنندگان خونهموفیلیتالاسمی ماژور ارجاعات: ندارد مقالات نشریه ای مرتبط: بررسي ميزان تاثير بازي آشناسازي بر شدت اضطراب کودکان مبتلا به تالاسمي سن قبل از مدرسهبررسي اثربخشي آموزش مفاهيم ديني رضا و توکل به خدا به شيوه گروهي، بر کاهش اضطراب دختران دانش آموز سال اول دبيرستان، منطقه 9 شهر تهرانبررسي ميزان تاثير برنامه بازي بر اضطراب كودكان سن مدرسه بستري در مركز طبي كودكان تهران سال 79-1378تاثير ماساژ بر سطح اضطراب قبل از رويه هاي تهاجمي کودکان 11–7 ساله بستريارتباط درد و اضطراب ناشي از کاتتر وريدي در کودکان مبتلا به تالاسمي (مقاله كوتاه) مقالات همایشی مرتبط: عوامل استرس و اضطراب در کودکان دوره ابتدایی راهکارهای کاهش اضطراب و نگرانی در بین دانش آموزاندرمان مبتنی بر دلبستگی و علائم اضطراب جدایی در کودکانگزارش تجربه و کارکرد بررسی تاثیر آموزشهای دوران بارداری بر اضطراب پس از زایمان مادران در مراجعه کنندگان به مراکز بهداشتی درمانی وابسته به دانشکده علوم پزشکی دزفول در سال 1389اثربخشی درمان شناختی رفتاری بر کاهش علائم اضطراب کودکان ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه چکیده انگلیسی بازدید یکساله 199 آخرین های بلاگ آموزش جستجوی دقیق در اسکوپوسآموزش اضافه کردن دو محور در ورد و اکسلچگونه جدیدترین مطلب را در گوگل جستجو کنیمیافتن کلمه مترادف انگلیسی در ورد wordتکنیک های جستجو در گوگل: استفاده از عملگر Notتست آنلاین کرونا ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی