مشخصات مقاله عنوان نشریه: گام هاي توسعه در آموزش پزشكي (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION) اطلاعات شماره: 1392 , دوره 10 , شماره 1 ; از صفحه 87 تا صفحه 94 . عنوان مقاله: مطالعه روايي و پايايي فرم ارزشيابي استاد توسط دانشجو در دروس تئوري و برخي عوامل موثر بر ارزشيابي دانشجو نویسندگان: امدادي شهره, اماني فيروز, سلطانيان عليرضا*, ايمني بهزاد, مقصود اميرحسين, شجاعي ستاره, زرگران معصومه, فتحي يداله, فلاحي نيا غلامحسين, خطيبيان مهناز, معتمدزاده مجيد, كمالي فرحناز آدرس: * گروه آمار زیستی و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران چکیده: زمينه و هدف: ارزشيابي فرايندي ضروري براي تمامي موسسات آموزشي است و يکي از متداول ترين روش هاي ارزشيابي استاد جهت تعيين وضعيت تدريس وي، ارزشيابي توسط دانشجويان است. وقتي دانشجويان مشتريان واقعي در فرايند آموزشي هستند، مي بايست قضاوت هاي آنان به عنوان متغيرهاي مهم و تعيين کننده وضعيت تدريس استاد شناخته شود و مطابق اصل مشتري محوري، مي بايست رضايت مصرف کننده محصول يا خدمت را برآورده کرد. مطالعه حاضر، با هدف اعتبارسنجي فرم کنوني ارزشيابي استاد در دروس تئوري اجرا شد.روش کار: پژوهش حاضر يک مطالعه مقطعي بود که به منظور بررسي روايي و پايايي فرم ارزشيابي اعضاي هيات علمي که توسط دانشجويان تکميل مي شد، به همراه شناسايي برخي عوامل موثر بر ارزشيابي دانشجو از استاد، انجام شد. براي تعيين روايي محتوي سوالات فرم ارزشيابي استاد، تعداد 20 نفر از اعضاي هيات علمي مجرب و صاحب نظر به نسبت تعداد اعضاي هيات علمي هر يک از دانشکده هاي دانشگاه علوم پزشکي همدان انتخاب گرديدند. براي سنجش ضريب پايايي فرم مذکور، يک نمونه 189 نفري از بين دانشجويان، به صورت سهميه اي از دانشکده هاي مختلف انتخاب شدند.يافته ها: سوالاتي مانند «ميزان رعايت سرفصل هاي تعيين شده»، «ارايه کاربرد عملي مطالب تدريس شده» و «ميزان تاثير تکليف تعيين شده» داراي شاخص روايي لازم نبودند. اما به طور کلي پرسش نامه مذکور از روايي قابل قبولي برخوردار بود. در مطالعه حاضر ضريب همبستگي Spearman-Brown نشان داد که سوالات فرم کنوني ارزشيابي استاد، به طور کلي داراي پايايي قابل قبولي نيست (P<0.001، r= 0.456).نتيجه گيري: فرم کنوني ارزشيابي از استاد از روايي دروني مطلوبي برخوردار بود، ولي پايا به نظر نمي رسد. کلید واژه: ارزشيابي(Q2)استاد(Q2)دانشجو(Q2)روايي(Q2)پايايي(Q2)پرسش نامه(Q2) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: پرستاریتدریس اثربخشدانشگاهتدریسخوابگاهدانشگاهمربیاستاد راهنماآموزشدانشجویان علوم پزشکیدانشجویاندانشجویان پزشکیروان سنجیپرسشنامهساختار عاملیروایی سازهساختار عاملیهنجاریابیاعتبارویژگی های روان سنجیاعتبارروان سنجیپرسشنامههنجاریابی ارجاعات: ندارد مقالات نشریه ای مرتبط: روش خود ارزشيابي استادعوامل موثر بر ارزشيابي دانشجو از استاد: مقايسه ديدگاه اساتيد با دانشجوياننظرات اعضاي هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي كرمان در مورد ارزشيابي استاد در سال تحصيلي 82 - 1381ارزشيابي استاد توسط دانشجو: مروري بر نقدها، مقاله مرورينظرات اعضاي هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي اصفهان نسبت به فرايند ارزشيابي استاد مقالات همایشی مرتبط: عوامل تاثیرگذار بر ارزشیابی اساتید از دیدگاه دانشجویان دانشکده بهداشت و تغذیه دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال 1389اهمیت معیارهای ارزشیابی بالینی استاد از دیدگاه دانشجوطراحی و بازنگری فرم های ارزشیابی اساتید در سامانه ارزشیابی الکترونیکی برای اعضای هیات علمی رشته داروسازی تبریزتاثیر بازخورد نتایج ارزشیابی استاد توسط دانشجو بر نمرات ارزشیابی اساتیدارزشیابی اساتید بر اساس آموزه های اسلامی ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه چکیده انگلیسی بازدید یکساله 110 آخرین های بلاگ تست آنلاین کروناآشنایی با شاخص های hI ،hf و hm از خانواده شاخص هرشچطور مطالب را تنها در یک سایت خاص جستجو کنیمآموزش جستجوی تصویر در گوگلبرقراری پیوند میان ارجاعات درون متنی و آخر متنآیا میان تعداد نویسندگان یک مقاله و تعداد استنادات آن رابطه وجود دارد ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی