6 SID.ir | مطالعه روايي و پايايي فرم ارزشيابي استاد توسط دانشجو در دروس تئوري و برخي عوامل موثر بر ارزشيابي دانشجو

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

مطالعه روايي و پايايي فرم ارزشيابي استاد توسط دانشجو در دروس تئوري و برخي عوامل موثر بر ارزشيابي دانشجو

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه آمار زيستي و اپيدميولوژي، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکي همدان، همدان، ايران
 
چکیده: 

زمينه و هدف: ارزشيابي فرايندي ضروري براي تمامي موسسات آموزشي است و يکي از متداول ترين روش هاي ارزشيابي استاد جهت تعيين وضعيت تدريس وي، ارزشيابي توسط دانشجويان است. وقتي دانشجويان مشتريان واقعي در فرايند آموزشي هستند، مي بايست قضاوت هاي آنان به عنوان متغيرهاي مهم و تعيين کننده وضعيت تدريس استاد شناخته شود و مطابق اصل مشتري محوري، مي بايست رضايت مصرف کننده محصول يا خدمت را برآورده کرد. مطالعه حاضر، با هدف اعتبارسنجي فرم کنوني ارزشيابي استاد در دروس تئوري اجرا شد.
روش کار: پژوهش حاضر يک مطالعه مقطعي بود که به منظور بررسي روايي و پايايي فرم ارزشيابي اعضاي هيات علمي که توسط دانشجويان تکميل مي شد، به همراه شناسايي برخي عوامل موثر بر ارزشيابي دانشجو از استاد، انجام شد. براي تعيين روايي محتوي سوالات فرم ارزشيابي استاد، تعداد 20 نفر از اعضاي هيات علمي مجرب و صاحب نظر به نسبت تعداد اعضاي هيات علمي هر يک از دانشکده هاي دانشگاه علوم پزشکي همدان انتخاب گرديدند. براي سنجش ضريب پايايي فرم مذکور، يک نمونه 189 نفري از بين دانشجويان، به صورت سهميه اي از دانشکده هاي مختلف انتخاب شدند
.
يافته ها: سوالاتي مانند «ميزان رعايت سرفصل هاي تعيين شده»، «ارايه کاربرد عملي مطالب تدريس شده» و «ميزان تاثير تکليف تعيين شده» داراي شاخص روايي لازم نبودند. اما به طور کلي پرسش نامه مذکور از روايي قابل قبولي برخوردار بود. در مطالعه حاضر ضريب همبستگي
Spearman-Brown نشان داد که سوالات فرم کنوني ارزشيابي استاد، به طور کلي داراي پايايي قابل قبولي نيست (P<0.001، r= 0.456).
نتيجه گيري: فرم کنوني ارزشيابي از استاد از روايي دروني مطلوبي برخوردار بود، ولي پايا به نظر نمي رسد.

 
كلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 179
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی