مشخصات مقاله عنوان نشریه: گام هاي توسعه در آموزش پزشكي (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION) اطلاعات شماره: 1392 , دوره 10 , شماره 1 ; از صفحه 70 تا صفحه 77 . عنوان مقاله: هنجاريابي مقياس آمادگي يادگيري خودراهبري در دانشجويان رشته پرستاري و مامايي نویسندگان: آهنچيان محمدرضا*, گراوند هوشنگ, محمدزاده قصر اعظم, حسيني سيدعلي اكبر آدرس: * گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی، پردیس دانشگاه، میدان آزادی، مشهد، ایران چکیده: زمينه و هدف: مقياس آمادگي يادگيري خودراهبري فيشر و همکاران يک ابزار خودسنجي است که شامل 52 گويه مي باشد. هدف پژوهش حاضر، هنجاريابي مقياس آمادگي يادگيري خودراهبر در دانشجويان پرستاري بود.روش کار: جامعه آماري اين پژوهش کليه دانشجويان دانشکده پرستاري و مامايي بودند. از اين ميان با استفاده از نمونه گيري طبقه اي نسبتي (بر حسب جنسيت)، نمونه اي به حجم 224 نفر (27 درصد مرد و 73 درصد زن) انتخاب شد. ابزار مورد استفاده مقياس آمادگي يادگيري خودراهبري بود. روش پژوهش، توصيفي از نوع مطالعات روان سنجي بود. به منظور احراز روايي پرسشنامه از روايي محتوايي و روايي سازه (تحليل عاملي اکتشافي)، و براي احراز پايايي از روش ضريب همساني دروني (آلفاي ﮐﺭﻭﻧﺑﺎﺥ) استفاده شد.يافته ها: ميانگين و انحراف معيار نمره خودراهبري براي کل دانشجويان به ترتيب برابر 176.99 و 25.41 بود. از پرسشنامه خودراهبري 3 عامل، خودمديريتي، رغبت براي يادگيري، و خودکنترلي استخراج شد که 34.5 درصد کل واريانس را تبيين کرد. آلفاي کرانباخ براي کل پرسشنامه و عامل هاي مذکور به ترتيب 0.92، 0.88، 0.82، 0.79 به دست آمد. در کل مقياس خودراهبري يادگيري بين دانشجويان دختر و پسر تفاوت معني داري وجود نداشت. همچنين در مقايسه عامل هاي خودراهبري، بين دختران و پسران تفاوت معني داري وجود نداشت.نتيجه گيري: نتايج نشان داد که مقياس آمادگي براي خودراهبري در يادگيري Fisher و همکاران، از روايي و پايايي لازم براي شناسايي قابليت هاي يادگيري خودراهبر برخوردار مي باشد. کلید واژه: يادگيري خودراهبر(Q2)خودمديريتي(Q1)خودکنترلي(Q1)رغبت به يادگيري(Q2) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: خودتنظیمیسبک یادگیریافت تحصیلیتفکر انتقادیتاب آوریالگوی توانمندسازی خانواده محورخودمراقبتیحمایت اجتماعیحل مسالهپیشرفت تحصیلیخودکارآمدیخودآگاهی ارجاعات: ندارد مقالات نشریه ای مرتبط: آمادگي خودراهبري در يادگيري و سبكهاي يادگيري در دانشجويان پرستاري دانشگاه علوم پزشكي اصفهانتاثير آموزش مديريت زمان بر خودراهبري در يادگيري دانش آموزان دختر پايه اول دوره دوم متوسطهآمادگي دانشجويان رشته مامايي براي خودراهبري در يادگيريرابطه آمادگي خودراهبري يادگيري با پذيرش يادگيري الکترونيکي و پيشرفت تحصيلي دانشجوياناعتباريابي مقياس آمادگي براي خودراهبري در يادگيري براي دانشجويان پزشکي و دندانپزشکي مقالات همایشی مرتبط: ارتباط بین سبک های تدریس معلمان و میزان خودراهبری در یادگیری دانش آموزان شهر تهرانتاثیر یک دوره آموزشی مطالعه موردی کوتاه در قالب یادگیری تیمی و بررسی تاثیر آن بر یادگیری خودراهبر و خودتنظیمی یادگیری در دانشجویانرابطه گرایش به رفتارهای وندالیسمی با نقش خود راهبری در یادگیری در دانش آموزان ویژگیهای آموزشی و روش های تدریس رشد دهنده یادگیری مادام العمربررسی رابطه های فناوری اطلاعات با مولفه های خودراهبری در یادگیری دانشجویان غیرانتفاعی الوند شهرستان همدان ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه چکیده انگلیسی بازدید یکساله 179 آخرین های بلاگ آموزش جستجوی دقیق در اسکوپوسآموزش اضافه کردن دو محور در ورد و اکسلچگونه جدیدترین مطلب را در گوگل جستجو کنیمیافتن کلمه مترادف انگلیسی در ورد wordتکنیک های جستجو در گوگل: استفاده از عملگر Notتست آنلاین کرونا ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی