برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
1392 , دوره  10 , شماره  1 ; از صفحه 60 تا صفحه 69 .
 
عنوان مقاله: 

بررسي تاثير ارزشيابي به روش پورت فوليو بر صحت ارزشيابي باليني دانشجويان دوره کارورزي در عرصه پرستاري دانشگاه علوم پزشکي اراک

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* مدیریت تحقیقات و اطلاع رسانی پزشکی، معاونت آموزش و تحقیقات، پردیس دانشگاه علوم پزشکی، میدان بسیج، اراک، ایران
 
چکیده: 

زمينه و هدف: نتايج مطالعات انجام شده در خارج از کشور، نشان داده است که يادگيري مبتني بر پورت فوليو (Portfolio) يا «پوشه کار» در يادگيري و ارزشيابي دانشجويان پرستاري در محيط باليني بسيار مفيد بوده است. در اين راستا، هدف اين مطالعه بررسي تاثير ارزشيابي به روش پورت فوليو بر صحت ارزشيابي باليني دانشجويان دوره کارورزي در عرصه پرستاري در دانشگاه علوم پزشکي اراک بود.
روش کار: اين مطالعه از نوع کارآزمايي آموزشي
(Educational trial) بود که بر روي کل دانشجويان (30 نفر) سال آخر دانشکده پرستاري که در حال گذراندن کارورزي در عرصه بودند و همگي تمايل به شرکت در اين مداخله آموزشي را داشتند، انجام شد. ارزشيابي يادگيري باليني دانشجويان پس از طي دو هفته اول کارورزي در عرصه داخلي و مديريت توسط مربي و بر اساس برگه ارزشيابي معمول دانشکده پرستاري و طي دو هفته آخر توسط همکار پژوهشگر و بر اساس برگه ارزشيابي به شيوه پورت فوليو (پژوهشگر ساخته) انجام شد. داده ها با نرم افزارSPSS  نسخه 17 مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت.
يافته ها: ميانگين سني 30 دانشجوي (14 پسر و 16 دختر) مورد مطالعه
22.7±1.2 سال بود. نتايج نشان داد ميانگين نمرات داده شده توسط مربي به دانشجويان در کارورزي در عرصه مديريت به روش معمول (19.4) با ميانگين نمرات داده شده به روش پورت فوليو (16.5)، تفاوت سه نمره اي داشت و اين تفاوت معني دار (P<0.001) بود. همچنين ميانگين نمرات داده شده توسط مربي به دانشجويان در کارورزي در عرصه داخلي به روش معمول (19.11) با ميانگين نمرات داده شده به روش پورت فوليو (16.3)، تفاوت سه نمره اي داشت و اين تفاوت نيز معني دار (P<0.001) بود. از طرفي، بين ميانگين امتيازات ديدگاه دانشجويان نسبت به يادگيري باليني اثربخش کارورزي در عرصه در بخش داخلي و مديريت به روش معمول و شيوه پورت فوليو، اختلاف معني داري (P<0.001) وجود داشت.
نتيجه گيري: نتايج اين مطالعه نشان داد نمره مبتني بر ارزشيابي به شيوه معمول و بر اساس فرم هاي معمول موجود در دانشکده هاي پرستاري نمي تواند واقعي باشد؛ چرا که دانشجو بر اساس ذهنيات مربي و بدون مستند، مورد ارزيابي قرار مي گيرد و بيشتر حالت ذهني دارد تا عيني. اما نمره پورت فوليو واقعي تر است؛ چرا که بر اساس شواهد مکتوب مي باشد. بنابراين در ارزشيابي يادگيري اثربخش در محيط هاي باليني، استفاده از ارزشيابي به شيوه پورت فوليو به جاي فرم هاي ارزشيابي معمول در دانشکده هاي پرستاري، پيشنهاد مي گردد
.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 110
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی