برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
1392 , دوره  10 , شماره  1 ; از صفحه 50 تا صفحه 59 .
 
عنوان مقاله: 

مشارکت دانشجو کليد هر تغييري است: نقش دانشجويان در تحول و نوسازي نظام آموزش پزشکي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دفتر پژوهش در آموزش، مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی، جاده شصتکلا، گرگان، گلستان، ایران
 
چکیده: 

زمينه و هدف: همگان بر اين اعتقاد هستند که دانشجويان حق مشارکت در تصميماتي را که درباره آموزش آنان صورت مي گيرد، دارند. اگر قرار است تغيير و تحولي صورت بگيرد، بايد دانشجويان نيز در آن مشارکت نمايند و آن را درک نمايند، در غير اين صورت تغييرات از جانب آن ها مورد پذيرش قرار نمي گيرد. از طرفي، تعهد استادان به اصلاحات، مشارکت و حمايت آنان نيز امري ضروري است. هدف از اين مطالعه، تبيين نقش دانشجويان در تحول و نوسازي نظام آموزش پزشکي از ديدگاه خودشان بود.
روش کار: در اين مطالعه با رويکرد کيفي با 50 نفر از دانشجويان دانشگاه علوم پزشکي گلستان در سال 1391 مصاحبه هاي نيمه ساختاريافته به عمل آمد. شرکت کنندگان بر اساس نمونه گيري مبتني بر هدف و با حداکثر تنوع وارد مطالعه شدند. براي جمع آوري داده ها از مصاحبه هاي انفرادي نيمه ساختاريافته تا رسيدن به اشباع داده ها استفاده شد. از همه مشارکت کنندگان حداقل يک سوال باز پرسيده شد «نقش دانشجو در تحول و نوسازي نظام آموزش پزشکي چيست؟». از سوالات کاوشي نيز براي عميق تر شدن مصاحبه ها استفاده شد. مصاحبه هاي ضبط شده، خط به خط دست نويس و مطابق رويکرد «تحليل محتوا» آناليز شدند
.
يافته ها: «مشارکت دانشجو کليد هر تغييري است» به عنوان مضمون اصلي در اين مطالعه ظهور يافت. «شرکت در تصميم گيري هاي آموزشي، تحول گرا بودن، خودراهبري، روحيه نقادانه و پژوهشي، توانايي به کارگيري کاربردي آموخته هاي علمي، تفکر خلاق و توانايي حل مساله» از ساير مضامين تبيين کننده ديدگاه دانشجويان در خصوص نقش خود در تحول و نوسازي نظام آموزش پزشکي بود. برخورداري از «استاد راهنماي مشوق، محيط پويا و با نشاط و ايجاد فرصت هاي يادگيري» از موارد تاکيد شده توسط شرکت کنندگان براي امکان مشارکت دانشجويان در اصلاحات آموزشي بوده است
.
نتيجه گيري: اگر قرار است تغيير و تحولي در آموزش صورت بگيرد، بايد دانشجو نيز در آن مشارکت نمايد و آن را درک نمايد. با صحبت کردن با دانشجويان و گوش دادن به آن ها، مي توانيم چيزهاي بيشتري را درباره اين که کلاس و دانشگاه چگونه مي توانند تقويت شوند و پيشرفت حاصل شود، ياد گرفت. بنابراين بايد روحيه تحول گرايي، خودراهبري، نقادي و حل مساله را در آنان پرورش داد و همه اين ها بدون وجود استادان خبره و دلسوز و مشوق و محيط يادگيري پويا ممکن نخواهد بود
.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

نوملی، م.، و جویباری، ل.، و ثناگو، ا. (1392). مشارکت دانشجو کلید هر تغییری است: نقش دانشجویان در تحول و نوسازی نظام آموزش پزشکی. گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION), 10(1), 50-59. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=190842



Vancouver : کپی

نوملی مهین، جویباری لیلا، ثناگو اکرم. مشارکت دانشجو کلید هر تغییری است: نقش دانشجویان در تحول و نوسازی نظام آموزش پزشکی. گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION). 1392 [cited 2021May07];10(1):50-59. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=190842



IEEE : کپی

نوملی، م.، جویباری، ل.، ثناگو، ا.، 1392. مشارکت دانشجو کلید هر تغییری است: نقش دانشجویان در تحول و نوسازی نظام آموزش پزشکی. گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION), [online] 10(1), pp.50-59. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=190842.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 351 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی