مشخصات مقاله عنوان نشریه: گام هاي توسعه در آموزش پزشكي (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION) اطلاعات شماره: 1392 , دوره 10 , شماره 1 ; از صفحه 42 تا صفحه 49 . عنوان مقاله: بررسي توانمندي نسخه نويسي پزشکان جوان و کارورزان پزشکي استان کردستان نویسندگان: رشيدي كيومرث, افخم زاده عبدالرحيم*, خدابنده لو راحله آدرس: * گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی، سنندج، کردستان، ایران چکیده: مقدمه: يک راه اصولي براي اطلاع از الگوي تجويز و مصرف داروها، بررسي نسخه هاي پزشکان تازه فارغ التحصيل و به ويژه کارورزهاي پزشکي است. اين مطالعه با هدف، تعيين توانمندي نسخه نويسي بيماري هاي شايع در کارورزان پزشکي طراحي و اجرا شده است.مواد و روش ها: در يک مطالعه مقطعي، توانايي نسخه نويسي ده بيماري شايع در دانشجويان پزشکي در شرف فارغ التحصيلي و گروه تازه فارغ التحصيل دانشکده پزشکي سنندج در سال 1389 از طريق آزمون باليني ساختاردار عيني ( Objective structured clinicl examinationياOSCE ) مورد بررسي قرار گرفت.يافته ها: ميانگين اقلام داروي نوشته شده در هر نسخه برابر 2.1 قلم دارو و ميانگين نمره کل شرکت کنندگان در همه ده ايستگاه 62 از 100 نمره بود. توانايي نسخه نويسي دانشجويان از نظر نوع دارو براي ده بيماري 81.5 درصد بود. از نظر دوز دارو 34.4 درصد نسخه ها و از نظر دفعات مصرف دارو 21.3 درصد آن ها صحيح بود. 24.1 درصد داروي اشتباهي براي بيمار تجويز کرده بودند. نيمي از واحدهاي مورد مطالعه، مدت درمان بيماري هاي ده گانه را به طور صحيح تعيين نمودند. خوانا بودن نسخه ها و عدم خط خوردگي به ترتيب 87.2 درصد و 84.7 درصد، نوشتن نام دارو 43.8 درصد و ثبت اسم بيمار در نسخه، 44.1 درصد صحيح ارزيابي شد و به طور تقريبي هيچ کدام از نسخه ها تاريخ و امضا نداشت. کمترين نمره به بيماري چربي خون با ميانگين 3.9 و بالاترين نمره به بيماري (Chronic obstructive pulmonary disease) COPD با ميانگين 7.9 تعلق داشت. از نظر عوامل مرتبط نمره دختران بهتر از پسران بود P=0.03. نمره نسخه نويسي با معدل کل و نمره علوم پايه دانشجويان همبستگي ضعيفي را نشان داد (r=0.1).نتيجه گيري: توانايي دانشجويان مورد مطالعه به نسبت قابل قبول بود، اما اطلاعات دانشجويان در خصوص موارد مهمي چون دوز دارو، دفعات مصرف و مدت درمان که در درمان بيماري نقش اساسي دارند، پايين بود و امر بازنگري در برنامه هاي آموزشي به ويژه در دوره انترني در خصوص نسخه نويسي را ضروري مي نمايد. کلید واژه: نسخه نويسي(Q2)کارورزان(Q3)آزمون باليني ساختاردار عيني(Q2) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: دانشجویان پزشکیدانشجویان دندانپزشکیعلوم پایهدستیاران ارجاعات: ندارد مقالات نشریه ای مرتبط: ارزيابي الگوي نسخه نويسي بيماري هاي شايع در کارورزان دانشگاه علوم پزشکي کرمان در سال 1392وضعيت و ضرورت آموزش نسخه نويسي از ديدگاه پزشكان عمومي لرستان و روساي دانشكده هاي پزشكيبررسي رفتار نسخه نويسي دندان پزشکان استان خراسان رضويبررسي توانايي نسخه نويسي ده بيماري شايع با روش OSCE در كارورزان دانشكده پزشكي ساري در تابستان 1383بررسي کيفيت نسخه نويسي در پرونده بيماران بستري در بيمارستان هاي وابسته به دانشگاه علوم پزشکي رفسنجان در سال 1386 مقالات همایشی مرتبط: گزارش تجربه و کارکرد بررسی تاثیر آموزش پزشکان در تجویز منطقی و کاهش هزینه داروی بیماران در شهرستانهای استان آذربایجان شرقیارزیابی نسخه ها و چاپ های حدیقه سنائیبرنامه ریزی تکاملی بهبود یافتهچگونه از مصرف بی رویه دارو جلوگیری کنیم؟دانش، بینش و عملکرد پزشکان عمومی و متخصص استان فارس در تجویز صحیح نیتراتهای آلی در سال 1381 ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه چکیده انگلیسی بازدید یکساله 170 آخرین های بلاگ آموزش جستجوی دقیق در اسکوپوسآموزش اضافه کردن دو محور در ورد و اکسلچگونه جدیدترین مطلب را در گوگل جستجو کنیمیافتن کلمه مترادف انگلیسی در ورد wordتکنیک های جستجو در گوگل: استفاده از عملگر Notتست آنلاین کرونا ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی