4 SID.ir | بررسي نقش اضطراب رياضي بر عملکرد در درس رياضي و نقش جنسيت

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

بررسي نقش اضطراب رياضي بر عملکرد در درس رياضي و نقش جنسيت

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشكده روانشناسي و علوم تربيتي، دانشگاه سمنان
 
چکیده: 

اضطراب رياضي از عواملي است که عملکرد در درس رياضي را تحت تاثير قرار مي دهد. اين اضطراب علاوه بر عوامل فردي و محيطي از عوامل فرهنگي و نقش جنسيتي نيز تاثير مي پذير د. در اين مقاله سعي شده تا تاثير اين عوامل بر عملکرد در درس رياضي مورد بررسي قرار گيرد. بدين منظور پژوهشي توصيفي از نوع همبستگي انجام شد.جامعه آماري عبارت بود از کليه دانش آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه سال اول، دوم، سوم (رشته انساني) مدارس دولتي و غير دولتي شهرستان دامغان، که در سال 1389-90 مشغول به تحصيل بوده اند. حجم نمونه شامل 300 نفر بود که 150 نفر آنها را دانش آموزان دختر و 150 نفر آنها را دانش آموزان پسر تشکيل مي دادند. نمونه ها با روش نمونه گيري خوشه اي انتخاب شدند. جهت سنجش اضطراب رياضي دانش آموزان از مقياس اضطراب رياضي، چيو و هنري 1990 استفاده گرديد. اين مقياس داراي چهار بعد (اضطراب ارزيابي رياضي، يادگيري، حل مساله، معلم ) است. نتايج تحقيق نشان داد که از بين مولفه هاي اضطراب رياضي، تنها اضطراب يادگيري رياضي توانست عملکرد در درس رياضي را پيش بيني کند، اما تفاوت ميان دانش آموزان دختر و پسر در اضطراب رياضي معنادار نبود.

 
كلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 639
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی