مشخصات مقاله عنوان نشریه: فناوري آموزش (فناوري و آموزش) : بهار 1392 , دوره 7 , شماره 3 ; از صفحه 199 تا صفحه 204 . عنوان مقاله: بررسي نقش اضطراب رياضي بر عملکرد در درس رياضي و نقش جنسيت نویسندگان: ترابي سيدسعيد*, محمدي فر محمدعلي, خسروي معصومه, شايان نسرم, محمدجاني هيوا آدرس: * دانشكده روانشناسي و علوم تربيتي، دانشگاه سمنان چکیده: اضطراب رياضي از عواملي است که عملکرد در درس رياضي را تحت تاثير قرار مي دهد. اين اضطراب علاوه بر عوامل فردي و محيطي از عوامل فرهنگي و نقش جنسيتي نيز تاثير مي پذير د. در اين مقاله سعي شده تا تاثير اين عوامل بر عملکرد در درس رياضي مورد بررسي قرار گيرد. بدين منظور پژوهشي توصيفي از نوع همبستگي انجام شد.جامعه آماري عبارت بود از کليه دانش آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه سال اول، دوم، سوم (رشته انساني) مدارس دولتي و غير دولتي شهرستان دامغان، که در سال 1389-90 مشغول به تحصيل بوده اند. حجم نمونه شامل 300 نفر بود که 150 نفر آنها را دانش آموزان دختر و 150 نفر آنها را دانش آموزان پسر تشکيل مي دادند. نمونه ها با روش نمونه گيري خوشه اي انتخاب شدند. جهت سنجش اضطراب رياضي دانش آموزان از مقياس اضطراب رياضي، چيو و هنري 1990 استفاده گرديد. اين مقياس داراي چهار بعد (اضطراب ارزيابي رياضي، يادگيري، حل مساله، معلم ) است. نتايج تحقيق نشان داد که از بين مولفه هاي اضطراب رياضي، تنها اضطراب يادگيري رياضي توانست عملکرد در درس رياضي را پيش بيني کند، اما تفاوت ميان دانش آموزان دختر و پسر در اضطراب رياضي معنادار نبود. كلید واژه: اضطراب رياضي(Q2)عملکرد در درس رياضي(Q2)اضطراب يادگيري رياضي(Q2)اضطراب ارزيابي رياضي(Q2) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: ترسآرام سازیفراشناختافسردگی ارجاعات: ندارد مقالات نشریه ای مرتبط: انطباق و اعتباريابي "مقياس اضطراب رياضي" براي دانش آموزان ايرانيبررسي تاثير مولفه هاي اضطراب و نگرش رياضي بر پيشرفت تحصيلي دانش آموزان دبيرستاني در درس رياضي رابطه ميان اضطراب رياضي و سبک هاي يادگيري دانش آموزاننقش متغيرهاي شخصي در پيشرفت رياضي با توجه به نظريه شناختي – اجتماعي نقش خودکارآمدي رياضي، جهت گيري هاي هدفي و اضطراب رياضي بر عملکرد رياضي دانش آموزان سال دوم متوسطه (رشته رياضي) شهر تهران مقالات همایشی مرتبط: پيش بيني اضطراب رياضي بر اساس مهارت هاي شناختي و فراشناختي در بين دانش آموزان رياضي و تجربي شهر قمتاثير فرهنگ بر عملکرد تحصيلي رياضي دانش آموزان پايه دوم راهنماييبررسي رابطه بين توانايي طرح مسئله رياضي با خودكارآمدي رياضي و نگرش نسبت به رياضي دانش آموزان بررسي اثربخشي خلاقيت و عملكرد رياضي بر توانايي طرح مساله رياضي دانش آموزانميزان شيوع اختلالات يادگيري و ارتباط آن با اضطراب رياضي در دانش آموزان پايه اول دبستان هاي شهرستان قاين (کتاب رياضي جديد التاليف بر اساس برنامه ي درسي ملي) ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه چکیده انگلیسی بازدید یکساله 639 آخرین های بلاگ با کد رایگان QR میزان استفاده از ارائه خود را افزایش دهیدمحققان پر استناد ایران در سال 2019موضوعات جدید علمی را استخراج کنیدبا سرویس رایگان موضوعات مرتبط در ساینس دایرکت آشنا شویمبا پابلونز: مقالات علمی خود را به صورت رایگان از وب آو ساینس رصد کنیمچگونه استنادات خود را افزایش دهیم؟ ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی