برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
پاييز 1390 , دوره  1 , شماره  3 ; از صفحه 77 تا صفحه 101 .
 
عنوان مقاله: 

تاملاتي پيرامون هماوردي هاي غزالي با فلاسفه

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 

اين مساله روشن است که غزالي با فلاسفه به مخالفت برخاسته است، با توجه به اختلاف انديشمندان در تفسير ماهيت اين مخالفت، يکي از تفسيرهايي که خيلي زياد مطرح مي شود، اين است که ماهيت اين نزاع، نزاع دين با عقل، يا چالش دين با فلسفه، يا هماوري علم کلام با فلسفه است
شايد آنچه که باعث شده اين متفکران چنين تفسيري بکنند، اين باشد که غزالي خودش را مدافع و حجت دين اسلام دانسته و از اين موضع به تکفير فلاسفه پرداخته است. اما نهايت استنباطي که از آثار ايشان مي شود اين است که او بعنوان يکي از علمداران دين، بعضي از عقايد برخي از فلاسفه، بويژه عقايد ابن سينا و فارابي را کفر تشخيص داده، نه اينکه بطور کلي عقل و تعقل و فلسفه را کفر بداند
.
البته تشخيص غزالي، بصورت يک قضيه جزئيه و بدون تعيين مصداق، مي تواند درست باشد
.
اما هنگامي که غزالي، ابن سينا و فارابي را، بعنوان مصاديق کفر معرفي مي کند؛ هم در صحت اين تشخيص، و هم در استفاده از حربه تکفير، بعنوان تنها راه حل مشکل، جاي ترديد و پرسش وجود دارد
.
هدف از طرح اين ترديدها و پرسشها، صرفا جلوگيري از خلط مبحث، بوده نه بررسي صحت و سقم آنها
.
هدف نهايي اين نوشتار، تبيين اين نکته است که، ماهيت اين هماوردي، بيشتر، از نوع هماوردي يک استنباط کلامي از دين (اسلام)، با يک استنباط فلسفي از همان دين است.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 82 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی