مشخصات مقاله عنوان نشریه: مراقبت هاي نوين اطلاعات شماره: 1391 , دوره 9 , شماره 3 (پياپي 35) ; از صفحه 264 تا صفحه 272 . عنوان مقاله: بررسي الگوي مصرف غذايي در دانش آموزان مدارس راهنمايي دخترانه شهر بيرجند نویسندگان: نمكين كوكب, معاشري بي بي نرگس*, خسروي سميه آدرس: * بیرجند، خیابان غفاری، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، دانشکده بهداشت چکیده: زمينه و هدف: الگوي تغذيه اي مناسب، نقش مهمي در جهت تامين و حفظ سلامتي دختران دارد. يكي از الويت هاي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، آموزش تغذيه صحيح در دوران بلوغ مي باشد. آگاهي از الگوهاي تغذيه اي اين گروه سني، در طراحي و اجراي برنامه هاي تغذيه اي سودمند خواهد بود. مطالعه حاضر با هدف تعيين الگوي مصرف غذايي در دانش آموزان مدارس راهنمايي دخترانه انجام شد.روش تحقيق: در اين مطالعه توصيفي- تحليلي و مقطعي، تعداد 385 دانش آموز مدارس راهنمايي دخترانه بيرجند به روش چندمرحله اي تصادفي انتخاب شدند. ابزار جمع آوري داده ها شامل پرسشنامه مربوط به مشخصات فردي، يادآور 24 ساعته غذايي و دفعات مصرف در يک هفته گذشته بود. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون کاي اسکوئر و آناليز واريانس يک طرفه، در سطح معني داري P<0.05 تجزيه و تحليل شدند.يافته ها: 141 دانش آموز (36.6%) به طور روزانه صبحانه مصرف مي کردند. تعداد ميان وعده هاي مصرف شده، در طي يک هفته گذشته 3.1±4.55 و بيشترين ميان وعده مصرفي، نان و پنير با 44.7% (172 نفر) و کمترين ميان وعده چيپس و پفک با 8.3% (32 نفر) گزارش شد. ميانگين دريافت گروه هاي غذايي در طي 24 ساعت گذشته شامل نان و غلات 2.27±4.92 (مقدار توصيه شده 11-6 واحد)، ميوه و سبزيجات 2.17±4.46 (مقدار توصيه شده 5-9 واحد)، شير و لبنيات 1.4±2 (مقدار توصيه شده 2-3 واحد)، گوشت و جانشين ها 1.5±2.9 (مقدار توصيه شده 2-3 واحد) بود. بين مصرف روزانه گوشت با شغل پدر و بين مصرف روزانه ميوه و سبزيجات با شغل مادر ارتباط معني داري ديده شد؛ همچنين بين ميانگين ميزان مصرف روزانه برخي گروه هاي غذايي با منطقه محل تحصيل و سطح تحصيلات مادر و پدر اختلاف معني داري ديده شد.نتيجه گيري: با توجه به يافته هاي اين تحقيق، آموزش به منظور اصلاح عادات غذايي با هدف انطباق با هرم راهنماي غذايي توصيه مي شود. کلید واژه: رفتار تغذيه اي(Q2)وضعيت تغذيه(Q3)ارزيابي تغذيه(Q2)دانش آموزان(Q2)بيرجند(Q2) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: تئوری رفتار برنامه ریزی شدهالگوی اعتقاد بهداشتیصبحانهمدل اعتقاد بهداشتیعملکرد ریاضیکوتاهی قدوضعیت تغذیه ایصبحانهدانش آموزان دخترنوجواناندانشجویاندانش آموزاتیولوژیعوامل خطرشپش سرکرمانشاه ارجاعات: ندارد مقالات نشریه ای مرتبط: الگوي مصرف مواد غذايي، صبحانه و ميان وعده در دانش آموزان دوره اول متوسطهبررسي و مقايسه الگوي مصرف غذايي در ايران و جهان: يک مقاله مروريبررسي دريافتهاي غذايي دانش آموزان مدارس ابتدايي شهر تهرانعادات غذايي در دختران نوجوان دبيرستان هاي شهر ساري، سال1382مقايسه الگوي مصرف مواد غذايي در رژيم غذايي خانوارهاي ساكن مناطق مختلف غرب تهران با استانداردهاي تغذيه اي توصيه شده مقالات همایشی مرتبط: بررسی الگوی مصرف میان وعده و عوامل موثر بر آن در بین دانش آموزان ابتدایی مدارس شهر اردبیلبررسی نقش مثبت مصرف فیبرهای غذایی در میان وعده های غذاییفرهنگ سازی مصرف میان وعده های غذایی در دانش آموزان مدارس: راهکاری در جهت القای سبک زندگی سالممیان وعده های غذایی دانش آموزان دبستانی از چه ارزش تغذیه ای برخوردار است؟بررسی الگوی تغذیه ای و میان وعده های غذایی در دانشجویان علوم پزشکی ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه چکیده انگلیسی بازدید یکساله 181 آخرین های بلاگ شماره گذاری خطوط در وردمعرفی 10 موضوع داغ در بیست حوزه علمی بر اساس پایگاه مرکز اطلاعات علمیتست آنلاین کروناآشنایی با شاخص های hI ،hf و hm از خانواده شاخص هرشچطور مطالب را تنها در یک سایت خاص جستجو کنیمآموزش جستجوی تصویر در گوگل ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی