برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

سواد رسانه اي راهبرد استحکام هويت فردي و ملي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده ارتباطات، دانشگاه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
 
چکیده: 

سواد رسانه اي، به مفهوم توانايي و قدرت دسترسي، تحليل، ارزيابي و انتقال اطلاعات و پيام هاي رسانه اي، بيش از چهار دهه است که در تجربه سياستگذاري بسياري از کشورها، به عنوان يکي از کارآمدترين ابزارهاي هدايتي و نظارتي مورد اتفاق است. با برخورداري از سواد رسانه اي (از انتخاب ساده رسانه اي تا نقد متن) و رسيدن به سطح عميق آن (فهم و تفسير زمينه هاي بازنمايي متن)، اين امکان براي مخاطب فعال و نه منفعل، فراهم مي شود که در برابر القاي سوگيرانه بازنمايي رسانه هاي رقيب، هويت ملي را همسان با تفسيرهاي مذکور در نظر نگرفته و کنترل خود را در پنج حوزه بينش، دانش، گرايش، روش و کنش، به شکلي خودناآگاه به نظام بازنمايي رسانه اي غرب نسپارد.
حجم هجمه رسانه هاي برون مرزي در بازنمايي غيرواقعي هويت اسلامي - ايراني، نقص نظام هاي حقوقي فراملي، فروکاهش ساختارهاي اخلاقي در برابر افزايش کمي و کيفي توليدات مضر رسانه اي، و ... ترويج سواد رسانه اي را به مثابه راهبرد استحکام هويت ملي، انکارناپذير مي نمايد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

حسینی، س. (1392). سواد رسانه ای راهبرد استحکام هویت فردی و ملی. مطالعات ملی, 14(2 (54)), 99-120. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=190583



Vancouver : کپی

حسینی سیدبشیر. سواد رسانه ای راهبرد استحکام هویت فردی و ملی. مطالعات ملی. 1392 [cited 2021May10];14(2 (54)):99-120. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=190583



IEEE : کپی

حسینی، س.، 1392. سواد رسانه ای راهبرد استحکام هویت فردی و ملی. مطالعات ملی, [online] 14(2 (54)), pp.99-120. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=190583.



 

 
بازدید یکساله 270 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی