برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
پاييز 1391 , دوره  2 , شماره  7 ; از صفحه 73 تا صفحه 95 .
 
عنوان مقاله: 

جايگاه علت غايي در فلسفه اسلامي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 

اصل عليت يک رابطه وجودي است که همواره ميان دو وجود برقرار مي شود به گونه اي که در آن يک وجود نيازمند به وجود ديگري است. فيلسوفان مسلمان براي «علت» تعاريف مختلفي ارائه داده اند. در فلسفه مشاء علت بر چهار قسم مادي، صوري، فاعلي و غايي تقسيم مي شود که مشهور هم اين قول را پذيرفته اند.
اما علت غايي به عنوان يکي از علل وجود، از جهتي غايت و از جهت ديگر علت غايي ناميده مي شود. کلمه «غايت» در لغت به معناي نتيجه، اثر، هدف و فايده آمده است و از نظر مفهوم فلسفي عبارت از چيزي است که فعل به خاطر آن انجام مي شود.
اما بين علت غايي و علت فاعلي در برخي موارد فاعل به منزله ماده غايت و نيز به منزله صورت فاعل است، پس علت غايي مکمل و متمم علت فاعلي است.
لذا علت غايي برحسب ماهيت، علت علت فاعلي است و به حسب وجود، معلول وي است. از نظر حکماي الهي هر فعلي براي غايت و هدفي به وجود مي آيد و هر فاعلي کار خود را براي هدف و غايتي انجام مي دهدکه معناي نخستين آن حاکي از حب ذات الهي به ذاتش است ومعناي دوم آن بيانگر عشق و حب همه خلايق به او مي باشد، در اين راستا با ارائه پژوهش حاضر اشکالات و شبهات مطرح شده، توسط حکماي اسلامي مورد بررسي قرار گرفته و شبهات مطروحه در اين خصوص پاسخ داده شده است.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 1208
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی