مشخصات مقاله عنوان نشریه: دانش شناسي (علوم كتابداري و اطلاع رساني و فناوري اطلاعات) اطلاعات شماره: پاييز 1391 , دوره 5 , شماره 18 ; از صفحه 109 تا صفحه 122 . عنوان مقاله: بررسي و تعيين سطح سنجش سواد اطلاعاتي گروه هاي تحصيلي منطقه 5 دانشگاه آزاد اسلامي نویسندگان: محمودي عليرضا, ياري فيروزآبادي يارحسين آدرس: چکیده: هدف:اين پژوهش به بررسي و تعيين سطح سنجش سواد اطلاعاتي گروه هاي تحصيلي دانشجويان منطقه 5 دانشگاه آزاد اسلامي، به منظور شناسايي نقاط قوت و ضعف احتمالي آنان پرداخته است.روش شناسي: جامعه آماري مورد پژوهش 458 دانشجو متشكل از 294 مرد و 164 زن مي باشد، روش پژوهش پيمايشي و اطلاعات از طريق پرسشنامه، كه مشتمل بر 64 سوال بوده و بر اساس مهارت هايآيزنبرگ و برکويتز طراحي شده است. براي تجزيه و تحليل و آمار توصيفي از نرم افزار spss استفاده گرديده است.يافته ها: نتايج پژوهش نشان مي دهد كه اكثريت جامعه پژوهش را مردان با مدرك كارشناسي تشكيل مي دهد. همچنين بررسي كلي يافته هاي پژوهش نشان مي دهد كه مهارت دانشجويان منطقه 5 دانشگاه آزاد اسلامي در استناددهي به منابع اطلاعاتي چاپي و الكترونيكي، ميزان پايبندي به مساله حق مولف، مشورت دانشجويان با متخصصان در بازيابي اطلاعات، دستيابي به اطلاعات مورد نظر، سازماندهي و چكيده نويسي از منابع و مدارك اطلاعاتي، ارزيابي نتيجه فرآيند جستجو در رابطه با رفع نياز اطلاعاتي شان ، توانايي تركيب اطلاعات جديد با دانسته هاي جديد با دانسته هاي قبلي و توليد دانش جديد، استفاده مناسب و خلاق از تكنولوژي هاي اطلاعاتي، تشخيص نيازهاي اطلاعاتي بالاتر از حد متوسط (3)، ولي در ميزان مهارت استفاده از پايگاه هاي اطلاعاتي پيوسته و ناپيوسته، استفاده از امكانات و ويژگي هاي موتورهاي كاوش، گروهاي بحث و خبري در اينترنت، آشنايي با منابع اطلاعاتي، استفاده از ابزارهاي جستجوي و بازيابي اطلاعات به صورت الكترونيكي پايين تر از حد متوسط بوده است.نتيجه گيري: مي توان نتيجه گرفت، سطح سواد اطلاعاتي دانشجويان منطقه 5 دانشگاه آزاداسلامي در وضعيت مطلوب و مناسبي قرار دارد. پيشنهاد مي گردد، کارگاه هاي آموزشي با موضوعات آشنايي با پايگاه هاي اطلاعاتي پيوسته و ناپيوسته، موتورهاي کاوش، ابزارهاي جستجو و بازيابي برگزار گردد. کلید واژه: سنجش(Q3)سواد اطلاعاتي(Q3)دانشگاه آزاد اسلامي منطقه 5(Q3) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: شاخص هاپایشتحقق پذیریشاخصاساتیداستاداندانشگاه تهرانتدریس اثربخش ارجاعات: بررسي سواد اطلاعاتي دانشجويان تحصيلات تکميلي دانشگاه علوم پزشکي کرمانشاه بر اساس مدل شش مهارت بزرگ آيزنبرگ و برکويتز سواد اطلاعاتي: پژوهشي پيرامون چگونگي كسب سواد اطلاعاتي وضعيت سواد اطلاعاتي اعضاي هيات علمي گروه هاي كتابداري و نقش آن بر توليد اطلاعات علمي آنان در دانشگاه هاي آزاد و دولتي شهر تهران مقالات نشریه ای مرتبط: سنجش سطح سواد اطلاعاتي و مهارت هاي استفاده از منابع اطلاعاتي تحت وب در بين دانشجويان دانشگاه علوم پزشکي اردبيل، 91-92مقايسه سواد اطلاعاتي دانشجويان واحد بين الملل با دانشجويان دانشکده پرستاري دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز - شاخه آبادان بررسي سواد اطلاعاتي دانشجويان سال آخر دانشگاه علوم پزشکي سمنان (سال 91-1390)سواد اطلاعاتي دانشجويان سال آخر دوره کارشناسي دانشگاه رازي کرمانشاهسواد اطلاعاتي در جامعه اطلاعاتي مقالات همایشی مرتبط: بررسی نقش میزان سواد اطلاعاتی و دسترسی به امکانات دانشجویان در نگرش آنان به یادگیری الکترونیکی در دانشگاه علوم پزشکی تبریزبررسی تاثیر آموزش الکترونیکی بر سواد اطلاعاتی دانشجویان پیام نورسواد اطلاعاتی و انگیزش پیشرفت در دانشجویانسنجش سواد اطلاعاتی دانشجویان در هنگام فراغت از تحصیل: مطالعه موردی در دانشگاه علوم پزشکی سمناننظام برنامه ریزی درسی متناسب با توسعه سواد اطلاعاتی ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه چکیده انگلیسی بازدید یکساله 106 آخرین های بلاگ آموزش اضافه کردن دو محور در ورد و اکسلچگونه جدیدترین مطلب را در گوگل جستجو کنیمیافتن کلمه مترادف انگلیسی در ورد wordتکنیک های جستجو در گوگل: استفاده از عملگر Notنمایش شمارش خطوط در ورد Wordتست آنلاین کرونا ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی