6 SID.ir | تاثير آموزش تفکر انتقادي بر فرايند مراقبتي بيماران در دانشجويان پرستاري

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

تاثير آموزش تفکر انتقادي بر فرايند مراقبتي بيماران در دانشجويان پرستاري

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* تهران، تقاطع خیابان ولی عصر (عج)، خیابان نیایش، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گروه داخلی - جراحی
 
چکیده: 

زمينه و هدف: تحقيقات نشان مي دهد آموزش مهارت هاي تفکر، به عنوان اولويت اصلي در برنامه ريزي هاي آموزشي مراکز تعليم و تربيت در نظر گرفته شده است. يکي از روش هاي آموزش تفکر، استفاده از تفکر انتقادي است. مطالعه حاضر با هدف تعيين تاثير تفکر انتقادي دانشجويان پرستاري بر فرايند مراقبتي بيماران بستري انجام شد.
روش تحقيق: در مطالعه مورد - شاهدي حاضر، آموزش باليني بخش گوارش براي 30 نفر از دانشجويان پرستاري دختر، به شکل تفکر انتقادي (گروه مورد) و براي 30 نفر به روش سنتي (گروه شاهد) انجام گرفت. ميانگين پيشرفت تحصيلي در دو گروه با استفاده از آزمون
t مستقل و ميانگين نمره قبل و بعد از آموزش در هر گروه با استفاده از آزمون تي زوج شده مورد مقايسه قرار گرفت.
يافته ها: ميانگين سن و معدل دو ترم قبل در دو گروه مورد و شاهد تفاوتي معني داري نداشت، ميانگين نمره پيشرفت تحصيلي بعد از آموزش در هر دو گروه افزايش معني داري را نسبت به قبل از آموزش نشان داد (
P<0.005) اما افزايش ميانگين نمرات در گروه مورد (P<0.05) نسبت به گروه شاهد (P<0.4) به طور معني داري بيشتر بود.
نتيجه گيري: بر اساس نتايج به دست آمده از اين تحقيق دو گروه به طور معني داري از نظر آموزشي پيشرفت داشتند و اختلاف پيشرفت دو گروه نسبت به يکديگر چندان زياد نبود که مي تواند در نتيجه تاثير آموزش به هر شکل باشد. پيشنهاد مي شود در تحقيقات آينده به منظور دستيابي به مراحل بالاي تفکر انتقادي، مطالعه اي مشابه در جامعه پرستاران فارغ التحصيل با آموزش طولاني انجام گيرد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 314
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی