مشخصات مقاله عنوان نشریه: مطالعات بين رشته اي در رسانه و فرهنگ (رسانه و فرهنگ) اطلاعات شماره: بهار و تابستان 1391 , دوره 2 , شماره 2 ; از صفحه 39 تا صفحه 63 . عنوان مقاله: بررسي رابطه ميان نگرش سياسي، اعتماد به رسانه ملي، مخاطبان فعال، و گرايش دانشجويان دانشگاه هاي تهران به شبکه هاي اجتماعي مجازي نویسندگان: اميري مجتبي, نوري مرادآبادي يونس* آدرس: * دانشگاه تهران چکیده: «رسانه هاي اجتماعي» عنواني است که چندين سال است به مجموعه سايت ها و ابزارهاي ايجاد شده بر پايه رسانه هاي نوين و در فضاي مجازي، از قبيل شبکه هاي ارتباطي و اينترنت و تلفن همراه، اطلاق مي شود. در سال هاي اخير شبکه هاي اجتماعي، نسبت به ديگر رسانه هاي اجتماعي، رشد چشم گيري داشته و توانسته اند مخاطبان انبوه و ناهمگوني را در سراسر جهان جذب کنند. شواهد در ايران نشان مي دهد که، به رغم فيلتر بودن برخي از مهم ترين شبکه هاي اجتماعي، اقبال کاربران به اين شبکه ها به شکلي تصاعدي رو به افزايش است. تمرکز اصلي اين پژوهش بر «فيس بوک» به عنوان پرمخاطب ترين شبکه اجتماعي بوده و محقق با هدف تبيين عوامل موثر بر گرايش به اين شبکه در ميان دانشجويان دانشگاه هاي دولتي شهر تهران، و ضمن استفاده از روش پيمايش و تدوين پرسش نامه، به بررسي فرضيه هاي پژوهش پرداخته است.نتايج تحليل داده ها نشان داد که بين فعال بودن مخاطبان و اعتماد به رسانه هاي خبري داخلي و گرايش به فيس بوک رابطه وجود دارد. همچنين فرضيه «رابطه ميان گرايش سياسي و گرايش به فيس بوک» در اين پژوهش تاييد نشد. کلید واژه: اعتماد(Q2)رسانه ملي(Q2)شبکه هاي اجتماعي(Q2)فيس بوک(Q2)روش پيمايش(Q2)دانشجويان دانشگاه هاي تهران(Q2) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: سرمایه فرهنگیاعتماد اجتماعیانسجام اجتماعیشبکه اجتماعیشبکه های اجتماعیسیاست گذاری فرهنگیرسانه های جمعیرسانهاعتماد سیاسیشبکه های اجتماعی مجازیشبکه اجتماعیمشارکت اجتماعیشبکه های اجتماعی مجازیاینترنتوب 2فضای مجازی ارجاعات: ندارد مقالات نشریه ای مرتبط: عوامل مرتبط با گرايش دانشجويان به شبکه اجتماعي «فيس بوک» (بررسي تطبيقي دانشجويان ايران و آمريکا)بررسي رابطه بين ميزان استفاده از شبکه اجتماعي فيس بوک و سلامت اجتماعي دانشجويان دانشگاه اصفهان 92-1391بررسي نقش شبکه هاي اجتماعي مجازي برسرمايه اجتماعيتحليل رابطه استفاده از شبکه اجتماعي فيس بوک با هويت جنسيتي در بين دانشجويان دانشگاه تبريزتاثير استفاده از شبکه اجتماعي فيس بوک بر اعتماد و مشارکت سياسي جوانان مقالات همایشی مرتبط: بررسی علل گرایش جوانان به شبکه های اجتماعی و پیامدهای آن بر سبک زندگی افرادبررسی عوامل اجتماعی موثر بر میزان گرایش به شبکه های اجتماعی (مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه پیامنور کوهپایه)سرمایه اجتماعی در کاربران شبکه های اجتماعی (فیس بوک و سرآمد) و غیر کاربران شناسایی عوامل موثر بر موفقیت رسانه های اجتماعی در بازاریابیبررسی ویژگی های شخصیتی و خودشیفتگی با میزان و نوع استفاده از فیس بوک در نوجوانان 17 تا 24 ساله ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه چکیده انگلیسی بازدید یکساله 168 آخرین های بلاگ آموزش اضافه کردن دو محور در ورد و اکسلچگونه جدیدترین مطلب را در گوگل جستجو کنیمیافتن کلمه مترادف انگلیسی در ورد wordتکنیک های جستجو در گوگل: استفاده از عملگر Notنمایش شمارش خطوط در ورد Wordتست آنلاین کرونا ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی