برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

عوامل موثر در عناصر ارتباطي از ديدگاه قرآن کريم

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه علامه طباطبایی
 
چکیده: 

فهم ابعاد و زواياي پديده ارتباطات و رسانه، به مثابه يکي از تجليات دنياي جديد و به روايتي علت موجده تحولات تاريخي و اجتماعي و صورت بندي هاي فرهنگي، نيازمند مفهوم سازي و نظريه پردازي است. حضور و گستردگي وسايل ارتباط جمعي در سپهر عمومي و انباشت نشانه ها و تصاوير رسانه اي در همه عرصه هاي زندگي، چون اقتصاد و سياست و فرهنگ و توليد و توزيع معاني، به رسانه اي شدن فرهنگ، سياست، و اجتماع منتهي شده است. توجه به اين نکته ضروري است که از مهم ترين مشخصه هاي تعيين کننده موفقيت در ارتباطات شناخت عناصر ارتباطي و عوامل موثر بر اين عناصر است. در اين مقاله، که هدف آن «بررسي عوامل موثر بر عناصر ارتباطي از ديدگاه قرآن کريم»است، ابتدا، در چهارچوبي مفهومي و با هدف کسب شناختي نسبتا مجمل، به معرفي هريک از عناصر خواهيم پرداخت و در ادامه، ضمن احصاء آيات مرتبط با اين عناصر، با استفاده از روش «دلفي» عوامل موثر منتخب را به مثابه مهم ترين عوامل تاثيرگذار بر عناصر ارتباطي از نظر قرآن کريم تبيين و درنهايت، الگوي هنجاري ارتباطات از نگاه قرآن کريم را بر اين اساس ترسيم مي کنيم. نتايج تحقيق، بر اساس الگوي هنجاري ارتباطات قرآن کريم، تاثيرپذيري «عنصر فرستنده» از چهار عامل اصل فطرت، تفاوت پيش زمينه ها، ويژگي هاي شخصيتي و پايگاه اجتماعي، «عنصر پيام» از عوامل تکرار پيام، تعدد پيام رسان، و قالب هاي پيام، «عنصر کانال» از عامل ابزارهاي انتقال پيام، و «عنصر گيرنده»، علاوه بر چهار مورد تاثير گذار بر عنصر فرستنده، از چهار عامل ظرفيت دروني، آزادي در انتخاب پيام، تنوع زيستي، و تعدد نيازها را، به منزله مهم ترين عوامل تاثيرگذار، تاييد کرد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

اسکندری، ع.، و چابکی درزآبی، ر. (1391). عوامل موثر در عناصر ارتباطی از دیدگاه قرآن کریم. مطالعات بین رشته ای در رسانه و فرهنگ (رسانه و فرهنگ), 2(2), 1-24. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=190364



Vancouver : کپی

اسکندری علی، چابکی درزآبی رامین. عوامل موثر در عناصر ارتباطی از دیدگاه قرآن کریم. مطالعات بین رشته ای در رسانه و فرهنگ (رسانه و فرهنگ). 1391 [cited 2021May07];2(2):1-24. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=190364



IEEE : کپی

اسکندری، ع.، چابکی درزآبی، ر.، 1391. عوامل موثر در عناصر ارتباطی از دیدگاه قرآن کریم. مطالعات بین رشته ای در رسانه و فرهنگ (رسانه و فرهنگ), [online] 2(2), pp.1-24. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=190364.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 806 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی