5 SID.ir | توليدات علمي پژوهشگران زمين شناسي در پايگاه وب آوساينس بر اساس قوانين لوتکا و برادفورد

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

توليدات علمي پژوهشگران زمين شناسي در پايگاه وب آوساينس بر اساس قوانين لوتکا و برادفورد

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 

هدف: هدف اين پژوهش بررسي پايايي اعتبار قوانين لوتکا و برادفورد، دو مورد از قوانين پايه و اصلي علم سنجي، در شرايط اطلاعاتي حاضر است، به منظور آزمايش اين قوانين در توزيع فراواني مشارکت نويسندگان و نيز توليدات علمي آنان در مجلات.
روش شناسي: پژوهش حاضر از نوع توصيفي است که با روش تحليلي و نيز استفاده از شاخص هاي علم سنجي انجام مي شود. براي تحليل داده ها با کمک قانون لوتکا، به محاسبه تعداد نويسندگان بر اساس مدارک توليد شده توسط آنان پرداخته شد. سپس جهت اطمينان از نتايج حاصله و تاييد نتايج در بخش قانون لوتکا، نرم افزار لوتکا نيز به کار گرفته شد. به منظور آزمايش قانون برادفورد بر روي داده ها، اين قانون نيز مورد استفاده واقع شد.
يافته ها: يافته ها نشان داد که توليدات علمي نويسندگان حوزه زمين شناسي در بازه زماني 1990 تا 2010 با قانون لوتکا هم خواني ندارد و اين قانون در اين پژوهش حاکم نبود. حال آن که در بررسي قانون برادفورد، نتايج حاکي از صادق بودن اين قانون در مورد برون دادهاي علمي نويسندگان اين حوزه در محدوده زماني مورد بررسي است.
نتيجه گيري: نتايج پژوهش نشان داد که در آزمايش قانون لوتکا با توليدات علمي نويسندگان حوزه زمين شناسي در سالهاي 1990-2010، اين قانون مورد تاييد قرار نگرفت. به نظر مي رسد که با تغييراتي که از طريق هم نويسندگي در بروندادهاي علمي مورد بررسي حاصل شده است، اين قانون ديگر حاکم نيست و نيازمند بررسي هاي بيشتري است، تا بتواند به عنوان يک اصل عمومي، در همه حال، مورد استفاده قرار بگيرد. در بررسي قانون برادفورد، نتايج حاکي از صادق بودن اين قانون در مورد برون دادهاي علمي نويسندگان حوزه زمين شناسي در بازه زماني مورد بررسي بوده است. با اين تفاوت که از نويسندگان به عنوان موضوعات مقالات استفاده شده است. به عبارتي، بيشترين تعداد نويسندگان (به عنوان موضوعات مقالات) کمترين تعداد مدارک علمي را توليد کرده اند که اين مدارک، مدارک هسته محسوب مي شوند و توسط بيشترين مشارکت نويسندگان به نگارش درآمده اند.

 
كلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 210
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی