برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
زمستان 1391 , دوره  9 , شماره  28 ; از صفحه 39 تا صفحه 56 .
 
عنوان مقاله: 

کاربرد تصميم گيري چند معياره در مطالعه و تعيين جذاب ترين بازار هدف براي صادرات محصولات کشاورزي (مطالعه موردي: محصول گردو)

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 

امروزه به جهت وسعت بازارهاي جهاني و وجود برخي تفاوت هاي عمده اجتماعي و اقتصادي در بين کشورها و گروه هاي مختلف مصرف کننده، به کارگيري يک روش اصولي و مدون در راستاي شناسايي و يا اصطلاحا تعيين و اولويت بندي بازارهاي هدف صادراتي از جمله الزامات دستيابي به جهش صادراتي محسوب مي گردد. هدف اين مقاله چگونگي انتخاب بازار هدف با استفاده از بررسي معيارهاي شرکت ها براي تعيين ميزان جذابيت بازار است. بنابراين در اين مقاله به دامنه وسيع رويکردهايي پرداخته مي شود که تاکنون براي تشخيص بازارهاي هدف پيشنهاد نشده است. اين تحقيق در رابطه با محصول گردو انجام شده است. در اين تحقيق طبق آمار و نقشه هاي FAO ابتدا از بين تمامي کشورهاي جهان کشورهايي که نياز متناسب به محصول را دارند انتخاب گرديد و کشورهاي افريقايي، اروپايي و آمريکاي جنوبي به عنوان جذاب ترين بازارهاي محصول گردو تعيين شد. ولي دسترسي به اين بازارها بسيار مشکل و پرهزينه مي باشد، بنابراين ما بازارهاي هدف را 4 کشور انتخاب کرديم که در واقع مرکز صادرات و راه هاي رسيدن به بازار اصلي است. سپس بر اساس اطلاعات و آمار به دست آمده از فائو و با استفاده از روش هاي تصميم گيري چند معياره مانند فرايند تحليل سلسله مراتبي (AHP) اين بازارها با هم سنجيده شد و ترکيه با امتياز 0.309814 به عنوان بهترين بازار هدف انتخاب گرديد. اين تحقيق مي تواند در جهت کمي کردن طيف هاي کيفي در بازاريابي مورد توجه قرار گيرد و نتيجه اين تحقيق مي تواند صادرات محصولات را هدفمند کرده و با شناسايي بهترين بازار هدف ميزان سود را افزايش و هزينه هاي ارسال کالا به بازار را با استفاده از بازارهاي واسطه کاهش دهد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

خرسندی فر، س.، و فقهی فرهمند، ن. (1391). کاربرد تصمیم گیری چند معیاره در مطالعه و تعیین جذاب ترین بازار هدف برای صادرات محصولات کشاورزی (مطالعه موردی: محصول گردو). پژوهشگر (مدیریت) (Journal of Industrial Strategic Management), 9(28), 39-56. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=190347



Vancouver : کپی

خرسندی فر سعید، فقهی فرهمند ناصر. کاربرد تصمیم گیری چند معیاره در مطالعه و تعیین جذاب ترین بازار هدف برای صادرات محصولات کشاورزی (مطالعه موردی: محصول گردو). پژوهشگر (مدیریت) (Journal of Industrial Strategic Management). 1391 [cited 2021May07];9(28):39-56. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=190347



IEEE : کپی

خرسندی فر، س.، فقهی فرهمند، ن.، 1391. کاربرد تصمیم گیری چند معیاره در مطالعه و تعیین جذاب ترین بازار هدف برای صادرات محصولات کشاورزی (مطالعه موردی: محصول گردو). پژوهشگر (مدیریت) (Journal of Industrial Strategic Management), [online] 9(28), pp.39-56. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=190347.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 311 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی