برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

بررسي تمايل به خريد الکترونيکي بر اساس بسط مدل پذيرش تکنولوژي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه مدیریت، دانشگاه اصفهان
 
چکیده: 

مدل پذيرش فناوري يكي از مدل هايي است كه بطور گسترده و وسيع براي تشريح عوامل اثر گذار بر پذيرش سيستم هاي اطلاعاتي و فناوري اطلاعات و ارتباطات توسط كاربران و مشتريان مورد استفاده قرار گرفته است. مدل پذيرش تکنولوژي بر دو باور بارز؛ يعني بر سهولت استفاده و مفيد بودن تاکيد مي ورزد. هدف کلي اين مطالعه بررسي عوامل موثر بر تمايل به خريد الکترونيکي با رويکرد بسط مدل پذيرش فناوري است. در اين تحقيق به منظور توسعه مدل پذيرش فناوري از امنيت، سازگاري و باور هاي هنجاري به عنوان ابعاد ديگري كه تاثيري بسزايي در پذيرش خريد الکترونيکي دارند، استفاده شده است. روش اين تحقيق، پيمايشي و ابزار گردآوري اطلاعات آن، پرسشنامه هاي مدل پذيرش فناوري تيلور و تد (1995)، سازگاري و باور هاي هنجاري ويجاياساراثي (2004) و امنيت سليسبوري (2001) است و جامعه آماري اين مطالعه را دانشجويان دانشگاه اصفهان تشکيل داده اند که 280 نفر از آن ها به روش نمونه گيري تصادفي-طبقه اي انتخاب شدند. نتايج تحقيق با استفاده از روش آماري معادلات ساختاري مورد بررسي قرار گرفته است. يافته هاي تحقيق نشان مي دهد که امنيت، سهولت استفاده، سازگاري و مفيد بودن پيش بيني کننده هاي معني داري از نگرش به سمت تمايل به خريد الکترونيکي هستند و باورهاي هنجاري بر تمايل نسبت به خريدهاي الکترونيکي تاثير مثبتي مي گذارد. در نتيجه با شناختي که از عوامل تاثيرگذار بر تمايل به خريد الکترونيکي حاصل مي شود، مي توان با ايجاد بهبود در اين عوامل در جهت تشويق مشتريان به خريد الکترونيکي گام برداشت.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 352
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی