برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

طراحي و تبيين مدل مزيت رقابتي مبتني بر هوشمندي سازماني در سازمان هاي دانش بنيان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه مدیریت، دانشگاه لرستان
 
چکیده: 

مديريت سرمايه هاي دانشي و توانايي هاي ذهني سازمان و مفاهيم راهبردي مربوط به آن، به عنوان اجزا و عناصر مهم بقاي سازمان و حفظ موقعيت رقابتي آن در عصر حاضر مورد توجه قرار گرفته اند. در سازمان هاي دانش بنيان مهمترين سرمايه سازمان، دانش بوده و موفقيت سازمان ها به توانايي آن ها در ايجاد، کسب و بهره گيري و انتقال دانش و سرمايه هاي دانشي بستگي دارد. از اين رو سازمان ها براي اينکه بتوانند از فرصت هاي پيش آمده در محيط پوياي کنوني استفاده کرده و مزيت رقابتي کسب کنند، بايد منابع دانشي و توانايي هاي ذهني خود را به صورت اثر بخش مديريت کنند. هوش سازماني تحت عنوان «بکارگيري توان فکري سازمان براي دستيابي به رسالت و ماموريت در محيط رقابتي»، تعريف مي شود .(Albrecht, K., 2010) هدف اين تحقيق شناسايي عوامل موثر بر مزيت رقابتي مبتني بر هوشمندي سازماني بر اساس مولفه هاي سازمان هاي دانش بنيان مي باشد. واحد تجزيه و تحليل و جامعه آماري اين تحقيق شامل اساتيد و اعضاي هيات علمي دانشگاه هاي سطح استان لرستان مي شود. حجم نمونه انتخابي بر اساس يک قاعده به منظور انجام تحليل عامل تاييد‏ي، تعداد اعضاي نمونه 330 نفر تعيين شده است. تحليل يافته هاي بخش ساختاري مدل، نشان مي دهد که 66 درصد از مزيت رقابتي در سازمان هاي دانش بنيان از طريق سازه هوشمندي انساني و 61 درصد آن از طريق هوشمندي ساختاري تبيين مي شود. همچنين استراتژي هاي دانش با ضريب تشخيص 40 درصدي و 48 درصدي مهم ترين شاخص اثر گذار بر هوشمندي ساختاري و هوشمندي انساني محسوب مي شود.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
استنادات: 
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

طبرسا، غ.، و رضاییان، ع.، و نظرپوری، ا. (1391). طراحی و تبیین مدل مزیت رقابتی مبتنی بر هوشمندی سازمانی در سازمان های دانش بنیان. تحقیقات بازاریابی نوین, 2(1 (پیاپی 4)), 47-72. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=190262



Vancouver : کپی

طبرسا غلامعلی، رضاییان علی، نظرپوری امیرهوشنگ. طراحی و تبیین مدل مزیت رقابتی مبتنی بر هوشمندی سازمانی در سازمان های دانش بنیان. تحقیقات بازاریابی نوین. 1391 [cited 2021July23];2(1 (پیاپی 4)):47-72. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=190262



IEEE : کپی

طبرسا، غ.، رضاییان، ع.، نظرپوری، ا.، 1391. طراحی و تبیین مدل مزیت رقابتی مبتنی بر هوشمندی سازمانی در سازمان های دانش بنیان. تحقیقات بازاریابی نوین, [online] 2(1 (پیاپی 4)), pp.47-72. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=190262.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 193 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی