برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

بررسي تصوير زن در کتاب هاي فارسي راهنمايي و دبيرستان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب
 
چکیده: 

امروزه آموزش و پرورش، به منزله يکي از مهم ترين نهادهاي اجتماعي- تربيتي، نقش بسيار برجسته و بي بديلي در امر فراگيري، بهبود، و ارتقاي شاخص هاي اخلاقي، فرهنگي، و تربيتي دارد. اين نهاد، با تهيه محتوا، روش، و ابزار مناسب، مي تواند باعث تکامل و تعالي جامعه و متضمن آينده اي روشن و اميد بخش باشد. در پژوهش پيش رو، با هدف بررسي سيماي زن در کتاب هاي فارسي دوره هاي راهنمايي و دبيرستان، پارامترهايي نظير تصويرها، صفات، ويژگي ها، نقش و جايگاه، حضور و تاثير، و شاخصه هاي متمايز از زن در کتاب هاي اين دوره بررسي و تحليل شده است. حضور فيزيکي زنان و دختران در کتاب هاي فارسي اين دوره ها بسيار کم تر از حضور مردان و پسران است؛ به طوري که کم تر از 0.017 تصاوير و نقوش اين کتاب ها مربوط به زنان و دختران است. از آن جايي که بخش ناچيزي از محتواي کتاب هاي فارسي به زنان و نقش هاي اجتماعي، اقتصادي، و فرهنگي آنان اختصاص يافته است صفاتي که معرف زنان است، به طور قابل توجهي، کم تر از مردان است. صفات مرتبط با مردان بيش تر در حوزه هاي شناختي و بعضا در حوزه هاي اجتماعي و اخلاقي است؛ مانند دانايي، سخت کوشي، کنجکاوي، شجاعت، و جوان مردي. در حالي که بيش تر صفات زنان در حوزه هاي اجتماعي و اخلاقي قرار دارد؛ مانند مهرباني، پاکيزگي، و فداکاري. به طور کلي نتايج تحقيق نشان داد که کتاب هاي فارسي مقاطع راهنمايي و دبيرستان حاوي کليشه هاي جنسيتي بوده و نتوانسته اند نقش اجتماعي زنان و مردان را از طريق محتوا انتقال دهند؛ از اين رو بايد اذعان کرد که اين کتاب ها نيازمند اصلاحات و تحولاتي اند که همه افراد را، صرف نظر از جنس، دربرگيرد. سيماي زنان و مردان را در شرايط گوناگون خانوادگي، شغلي، علمي، سياسي، و ادبي و به گونه اي متناسب و متوازن ترسيم کند و زمينه وسيعي از توانايي هاي انساني را در اختيار هر دو جنس بگذارد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

رحمانی، ط.، و موسوی سیرجانی، س. (1391). بررسی تصویر زن در کتاب های فارسی راهنمایی و دبیرستان. ادبیات پارسی معاصر, 2(2), 51-82. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=189972



Vancouver : کپی

رحمانی طیبه، موسوی سیرجانی سهیلا. بررسی تصویر زن در کتاب های فارسی راهنمایی و دبیرستان. ادبیات پارسی معاصر. 1391 [cited 2021May07];2(2):51-82. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=189972



IEEE : کپی

رحمانی، ط.، موسوی سیرجانی، س.، 1391. بررسی تصویر زن در کتاب های فارسی راهنمایی و دبیرستان. ادبیات پارسی معاصر, [online] 2(2), pp.51-82. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=189972.



 

 
بازدید یکساله 86 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی