برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

سنجش تاثير جنسيت بر مصرف رسانه اي در ايران (تحليل ثانويه داده هاي پيمايشي ملي)

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 

هدف اين مقاله تحليل تاثير متغير جنسيت بر مصرف رسانه ها و ترجيح و اولويت دادن برخي از اين رسانه ها و محتواهاي آنها در جامعه ايران است. مطالعاتي که در زمينه نسبت ميان رسانه ها و جنسيت صورت گرفته است، بيشتر بر مباحثي همانند بازنمايي، تحليل دريافت و ژانرهاي مورد علاقه زنان پرداخته اند. به طورکلي، جنسيت نقش تعيين کننده اي در مصرف و استفاده از رسانه هاي گوناگون دارد و مطالعات مرتبط با نوع و محتواهاي رسانه اي مورد استفاده از اين منظر جايگاه ويژه اي در مطالعات ارتباطي دارد. بيشتر پژوهش هاي صورت گرفته درباره مصرف جنسيتي رسانه ها، بر زنان متمرکز شده اند؛ در اينجا نيز توجه به موضوع نسبت رسانه ها و جنسيت، با اولويت به زنان مورد توجه قرار گرفته است. به عبارت ديگر، مساله اصلي در اينجا اين است که جنسيت در استفاده از رسانه هاي گوناگون با توجه به رضايتمندي هاي مختلفي که ايجاد مي کنند تا چه ميزان عاملي تعيين کننده محسوب مي شود. يافته هاي اين پژوهش حاکي از اين است که در مجموع جنسيت - به استثنا رسانه نوين اينترنت، که همانند اکثر نقاط جهان تحت سلطه مردان قرار دارد- در نوع رسانه مورد استفاده در ايران عاملي تعيين کننده محسوب نمي شود كه مي تواند دال بر برابري جنسيتي در ايران، دست کم از منظر مصرف رسانه اي باشد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
Cite:
APA : کپی

کلانتری، ع.، و حسنی، ح.، و علیپور درواری، ا. (1391). سنجش تاثیر جنسیت بر مصرف رسانه ای در ایران (تحلیل ثانویه داده های پیمایشی ملی). زن در توسعه و سیاست (پژوهش زنان), 10(4 (پیاپی 39)), 79-99. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=189967



Vancouver : کپی

کلانتری عبدالحسین، حسنی حسین، علیپور درواری اکرم. سنجش تاثیر جنسیت بر مصرف رسانه ای در ایران (تحلیل ثانویه داده های پیمایشی ملی). زن در توسعه و سیاست (پژوهش زنان). 1391 [cited 2021April14];10(4 (پیاپی 39)):79-99. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=189967



IEEE : کپی

کلانتری، ع.، حسنی، ح.، علیپور درواری، ا.، 1391. سنجش تاثیر جنسیت بر مصرف رسانه ای در ایران (تحلیل ثانویه داده های پیمایشی ملی). زن در توسعه و سیاست (پژوهش زنان), [online] 10(4 (پیاپی 39)), pp.79-99. Available at: <https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=189967>.



 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 410 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی