7 SID.ir | سنجش تاثير جنسيت بر مصرف رسانه اي در ايران (تحليل ثانويه داده هاي پيمايشي ملي)

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

سنجش تاثير جنسيت بر مصرف رسانه اي در ايران (تحليل ثانويه داده هاي پيمايشي ملي)

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 

هدف اين مقاله تحليل تاثير متغير جنسيت بر مصرف رسانه ها و ترجيح و اولويت دادن برخي از اين رسانه ها و محتواهاي آنها در جامعه ايران است. مطالعاتي که در زمينه نسبت ميان رسانه ها و جنسيت صورت گرفته است، بيشتر بر مباحثي همانند بازنمايي، تحليل دريافت و ژانرهاي مورد علاقه زنان پرداخته اند. به طورکلي، جنسيت نقش تعيين کننده اي در مصرف و استفاده از رسانه هاي گوناگون دارد و مطالعات مرتبط با نوع و محتواهاي رسانه اي مورد استفاده از اين منظر جايگاه ويژه اي در مطالعات ارتباطي دارد. بيشتر پژوهش هاي صورت گرفته درباره مصرف جنسيتي رسانه ها، بر زنان متمرکز شده اند؛ در اينجا نيز توجه به موضوع نسبت رسانه ها و جنسيت، با اولويت به زنان مورد توجه قرار گرفته است. به عبارت ديگر، مساله اصلي در اينجا اين است که جنسيت در استفاده از رسانه هاي گوناگون با توجه به رضايتمندي هاي مختلفي که ايجاد مي کنند تا چه ميزان عاملي تعيين کننده محسوب مي شود. يافته هاي اين پژوهش حاکي از اين است که در مجموع جنسيت - به استثنا رسانه نوين اينترنت، که همانند اکثر نقاط جهان تحت سلطه مردان قرار دارد- در نوع رسانه مورد استفاده در ايران عاملي تعيين کننده محسوب نمي شود كه مي تواند دال بر برابري جنسيتي در ايران، دست کم از منظر مصرف رسانه اي باشد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 287
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی