مشخصات مقاله عنوان نشریه: اقتصاد و توسعه كشاورزي (علوم و صنايع كشاورزي) اطلاعات شماره: پاييز 1391 , دوره 26 , شماره 3 ; از صفحه 204 تا صفحه 217 . عنوان مقاله: تاثير نوآوري بر بي ثباتي سهم بازار در صنايع غذايي و آشاميدني ايران (روش LSTR) نویسندگان: اصغرپور حسين*, فلاحي فيروز, دهقاني علي آدرس: * گروه اقتصاد، دانشگاه تبریز چکیده: هدف اصلي اين مقاله بررسي اثر نوآوري بر بي ثباتي سهم بازار در صنايع غذايي و آشاميدني با کد 4 رقمي ايران مي باشد. مهمترين نظريه در اين خصوص نظريه شومپيتر است که رابطه بين اين دو متغير را غير خطي و به صورت U معکوس در نظر مي گيرد. اين مقاله به آزمون فرضيه شومپيتر در صنايع غذايي و آشاميدني ايران مي پردازد. براي اين منظور از داده هاي مربوط به کارگاه هاي صنعتي 10 نفر کارکن و بيشتر توليد کننده محصولات غذايي و آشاميدني با کد چهار رقمي، طي سالهاي 1374 - 1388 و رويکرد غيرخطي استفاده شده و مدل اقتصادسنجي با استفاده از نرم افزار JMALTI و روش غيرخطي غيرخطي LSTR (روش رگرسيوني انتقال ملايم لجستيک) تخمين زده شده است. نتايج اين مطالعه حاکي از وجود رابطه غيرخطي بين نوآوري و بي ثباتي سهم بازار (پويايي رقابت) در صنايع غذايي و آشاميدني ايران است. دولت بايد از يكسو با اطلاع رساني به واحدهاي توليدي مواد غذايي و آشاميدني کشور، مبني بر اين كه افزايش مخارج تحقيقاتي مي تواند سهم بازار و در نتيجه سود آنها را افزايش دهد و از سوي ديگر از طريق مشوقهاي مالي (از قبيل معافيت يا جبران ماليات بردرآمد بنگاه هاي توليدي مواد غذايي و اشاميدني و داراي واحدهای R&D، افزايش بودجه براي تحقيقات صنعتي غذايي و آشاميدني، اعطاي يارانه براي راه اندازي و يا تجهيز واحدهاي R&D در بنگاه هاي فعال در صنايع غذايي و اشاميدني کشور، معافيت عوارض گمركي بر تجهيزات سرمايه اي واحدهاي تحقيقاتي غذايي و آشاميدني و ...) زمينه افزايش فعاليتهاي تحقيق و توسعه را در واحدهاي توليدي مواد غذايي و آشاميدني كشور فراهم آورد. کلید واژه: نوآوري(Q2)سهم بازار(Q3)بي ثباتي سهم بازار(Q2)صنايع غذايي و آشاميدني ايران(Q2)رويکرد غيرخطي(Q2) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: کارآفرینابتکاراستقلال طلبیریسک پذیریتولید ناخالص داخلینرخ بهرهتقاضای پولنظام ملی نوآوری ارجاعات: اثر بخشي هزينه هاي تحقيق و توسعه (بررسي موردي تعاوني هاي توليدي استان خراسان رضوي و صنايع ايران) ارزيابي تاثير درجه تمرکز و هزينه هاي تبليغات بر سودآوري در بخش صنعت ايران (رهيافت داده هاي تابلويي پويا) برآورد پارامتريكي نسبت تمركز صنايع در ايران بررسي اثرات نسبت تمرکز و صرفه هاي ناشي از مقياس بر سودآوري در بخش صنعت ايران بررسي ساختار بازار كالاهاي منتخب صادراتي تبليغات و تمركز در بازارهاي صنعتي ايران مقالات نشریه ای مرتبط: رابطه تاثير نوآوري بر سهم بازار در صنايع نساجي، چرم و پوشاک ايران (رويکرد غيرخطي)اندازه بهينه توليد در صنايع مواد غذايي و آشاميدني و تغييرات آن طي سال هاي اول برنامه هاي دوم، سوم و چهارم توسعهارزيابي تاثير هزينه هاي تحقيق و توسعه بر سهم بازار در بخش صنعت ايران (رويکرد غير خطي LSTAR)بررسي الگوي ساختار، رفتار و عملكرد بازار: مطالعه موردي صنايع مواد غذايي و آشاميدني ايران (همايش)عوامل موثر بر ارزش توليدات در صنايع غذايي و آشاميدني ايران مقالات همایشی مرتبط: بررسی تاثیر نوسانات نرخ ارز بر صادرات صنایع غذایی و آشامیدنی ایرانمقایسه روشهای بررسی خودرگی در شبکه توزیع آب آشامیدنی شهر اردبیلراه کارهای انتشار نوآوری در صنایع غذایی کوچک دریاییبررسی رابطه الگوی غذایی و افسردگی در بزرگسالانبررسی کیفیت شیمیایی آب آشامیدنی شهرستان دهلران ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه چکیده انگلیسی بازدید یکساله 192 آخرین های بلاگ افزودن فوتر در پاورپوینتآموزش جستجوی دقیق در اسکوپوسآموزش اضافه کردن دو محور در ورد و اکسلیافتن کلمه مترادف انگلیسی در ورد wordتکنیک های جستجو در گوگل: استفاده از عملگر Notتست آنلاین کرونا ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی