مشخصات مقاله عنوان نشریه: آموزش عالي ايران اطلاعات شماره: پاييز و زمستان 1390 , دوره 4 , شماره 1 (پياپي 13) ; از صفحه 161 تا صفحه 183 . عنوان مقاله: مقايسه كيفيت دانشگاه صنعتي اميركبير و دانشگاه صنعتي شاهرود بر اساس مدل هاي رايج كيفيت نویسندگان: خراساني اباصلت*, ملامحمدي اعظم آدرس: * دانشگاه شهید بهشتی چکیده: پژوهش حاضر به بررسي مقايسه اي كيفيت دو دانشگاه دولتي و صنعتي كشور پرداخته است. اين تحقيق از نوع توصيفي ـ كاربردي و در زمره پژوهش زمينه يابي است. اعضاي هيات علمي و مديران و كاركنان دانشگاه هاي دولتي اعم از مديران عالي، مياني و عملياتي و نيز كاركناني كه حداقل پست سازماني آنها كارشناسي به بالا باشد، جامعه آماري اين پژوهش بوده اند. نمونه اي شامل 663 نفر از دو دانشگاه دولتي ـ صنعتي كشور (اميركبير و شاهرود) در اين پژوهش مورد توجه قرار گرفتند كه با استفاده از روش نمونه گيري طبقه اي نسبي از جامعه دانشگاه هاي دولتي ايران بر اساس دو عامل تقسيم بندي دانشگاه ها در 3 گروه (برخوردار، نيمه برخوردار، غير برخوردار) و نيز تقسيم بندي صنعتي و غيرصنعتي دانشگاه ها، انتخاب شدند. داده هاي مورد نياز اين پژوهش از طريق مطالعات كتابخانه اي، و دو پرسشنامه محقق ساخته (پرسشنامه اعضاي هيات علمي و پرسشنامه مديران گروه هاي آموزشي، كاركنان، كارشناسان دانشگاه) جمع آوري شد و پس از تجزيه و تحليل اطلاعات به كمك نرم افزار Excel، SPSS پارامترهاي آمار توصيفي و استنباطي نشان داده شدكه دانشگاه هاي مورد مطالعه به ميزان متوسطي از استانداردهاي مدل هاي رايج كيفيت برخوردارند. منظور از مدل هاي رايج كيفيت در تحقيق حاضر، استاندارد ISO10015، الگوي كيفيت دمينگ، الگوي كيفيت جوران، الگوي كيفيت EFQM، الگوي ANSI و الگوي IWA2 است كه در تدوين دو پرسشنامه مورد استفاده در پژوهش، از آنها تاثير گرفته شده و به عنوان يك استاندارد در تحليل وضعيت كيفيت دو دانشگاه مورد پژوهش مورد بررسي قرار گرفته اند.با توجه به يافته هاي پژوهش اين نتيجه حاصل شد كه دو دانشگاه مورد بررسي در پژوهش از نظر پارامترهاي كيفي در حد متوسطي قرار دارند و در مقايسه با مدل هاي رايج كيفيت در حد متوسطي، از عوامل كيفيت برخوردارند. کلید واژه: كيفيت(Q2)دانشگاه(Q2)استاد(Q2)برنامه درسي(Q2)آموزش عالي(Q2) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: جوجه های گوشتیاجزا عملکرداجزای عملکردجوجه گوشتیعلوم پزشکیخوابگاهتدریس اثربخشارزشیابیخوابگاهدانشگاهمربیاستاد راهنمادانشگاهدانشگاه کارآفرینبرنامه ریزی درسیتضمین کیفیتاعضای هیات علمیمیان رشته ایهیات علمیارزشیابی ارجاعات: آموزش عالي و تضمين كيفيت ارزيابي دروني دانشگاهي و كاربرد آن در بهبود مستمر كيفيت آموزش عالي ضرورت ارزيابي كيفيت آموزش عالي طراحي و تدوين مدلي براي بررسي كيفيت دانشگاه هاي دولتي ايران بر اساس مدل هاي رايج كيفيت (رويكرد سيستمي) فرايند بهبود كيفيت آموزشي از نظر اعضاي هيات علمي دانشگاه هاي استان اصفهان: مقايسه اي بر اساس مقياس AQIP نقش بهبود كيفيت آموزش عالي در تعالي سازمان ها مقالات نشریه ای مرتبط: هزينه هاي كيفيتهزينه هاي كيفيتكيفيت آموزشي در دانشگاه هاكيفيت زندگيهزينه هاي كيفيت مقالات همایشی مرتبط: بررسی موانع استقرار مدیریت کیفیت جامع در آموزش و ارایه الگوی مناسببررسی کیفیت خدمات و عوامل موثر بر رضایت مشتریان بیمه های زندگی انفرادی یک شرکت بیمه به روش سروکوالگسترش سیستم مدیریت کیفیت در فرایندهای طراحی، ساخت و تحقیقات دریاییابعاد و ملاک های کیفیت و روش های ارزیابی کیفیت آمارهای رسمیکیفیت زندگی کاری و سرمایه روانشناختی در کارکنان دانشگاه ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه بازدید یکساله 148 آخرین های بلاگ آموزش جستجوی دقیق در اسکوپوسآموزش اضافه کردن دو محور در ورد و اکسلچگونه جدیدترین مطلب را در گوگل جستجو کنیمیافتن کلمه مترادف انگلیسی در ورد wordتکنیک های جستجو در گوگل: استفاده از عملگر Notتست آنلاین کرونا ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی