6 SID.ir | ارائه مدلي مفهومي براي ياددهي - يادگيري از دور در آموزش عالي

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

ارائه مدلي مفهومي براي ياددهي - يادگيري از دور در آموزش عالي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 

فرايند آموزش عالي در هر جامعه اي از اهميت زيادي برخوردار است. دانشگاه هاي عصر حاضر با يك دگرگوني عمده مواجه هستند. كمبود بودجه، افزايش شمار دانشجو، تغيير جمعيت دانشجويي، نياز هاي آموزشي متنوع و جديد اجتماع، به تغييرات سازماني نياز دارد؛ تغييراتي كه با نيازهاي جديد هماهنگ باشد. با آموزش از دور، امكان «يادگيري بدون محدوديت زماني و مكاني» متناسب با نيازهاي دانشجو فراهم مي شود.
اين پژوهش با هدف ارائه مدل مفهومي ياددهي ـ يادگيري از دور در آموزش عالي صورت گرفته است. يافته هاي اين پژوهش نشان مي دهد درك قابليت هاي فناوري و نظريه هاي يادگيري به ويژه نظريه سازه گرايي و همين طور نظريه استقلال و تعامل در آموزش از دور، عوامل اثرگذار در طراحي يادگيري از دور اثربخش در آموزش عالي است. در اين مدل راهبردهاي ياددهي ـ يادگيري فعال فردي و گروهي و بازخورد به موقع، با كمك فناوري اطلاعات و ارتباطات (فاوا) و هشت نوع تعامل، با توجه به مباني نظري و رسالت دانشگاه هاي حاضر طراحي شده است. از ديگر مواردي كه اين مدل بر آن تاكيد دارد، ارزشيابي آغازين، تكويني و تكميلي است. در محيط يادگيري از دور اثربخش، ارزشيابي بايد بخشي از فرايند يادگيري تلقي شود و بازخورد حاصل از آن براي بهبود يادگيري به كار رود. براي اعتبار بخشي ويژگي هاي تعيين شده، از نظرات صاحب نظران آموزش از دور در دانشگاه هاي پيام نور، شيراز، علم و صنعت و اميركبير استفاده شده كه درصد بالايي از نمونه آماري ويژگي هاي مذكور را تاييد كرده اند.

 
كلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 322
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی