برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

راهبردهاي مطلوب براي آموزش علوم انساني در دانشگاه هاي كشور

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 

استادان رشته هاي علوم انساني همچون ساير استادان كه در ديسيپلين هاي ديگر تخصص دارند، از صلاحيت هاي لازم در حوزه طراحي آموزشي برخوردار نيستند. گزارش هاي ارزيابي دروني از جمله مستنداتي است كه بر درستي اين مدعا صحه مي گذارد. البته اگر به شرايط جذب استادان در نظام آموزشي ايران بنگريم نيز معلوم مي شود كه برخورداري از شايستگي هاي حرفه اي (تدريس) اساسا مورد توجه نبوده و لذا آنچه از شواهد تجربي به دست آمده، چنان است كه به طور منطقي انتظار مي رود. يكي از اقداماتي كه براي رويارويي موثر با اين وضعيت لازم است، تبيين الگوها و راهبردهاي مطلوب تدريس براي رشته هاي علوم انساني است. اين هدفي است كه در اين پژوهش تعقيب شده است. علوم انساني از آن حيث مورد تاكيد است كه از يك سو به دليل تنوع اهداف يادگيري، نيازمند تنوع بيشتري در راهبرد هاي تدريس است و از سوي ديگر، آموزش در اين رشته ها در مقياس وسيع تري به راهبردها و الگوهاي تدريس سنتي متكي است. در اين پژوهش با رويكردي ميان رشته اي و از ابعاد گوناگون، هدف شناسايي الگوها و راهبردهاي مطلوب تدريس علوم انساني مورد كاوش قرار گرفته است. به ديگر سخن در طراحي پژوهش، مطالعات فرعي متعددي تعريف شده اند كه از منظرهاي گوناگون به اين پرسش كه الگوها و راهبردهاي مطلوب كدامند، پاسخ داده است. منظرهاي يادشده عبارت بوده اند از: فلسفي و معرفت شناختي، تحليل سيلست ها، تحليل ضرورت هاي فناوري اطلاعات و ارتباطات، تحليل پژوهش هاي انجام شده و شواهد تحربي و بالاخره تجربه هاي زيسته استادان منتحب. از نظر روش شناختي براي دستيابي به يك تركيب همگوني از الگوها و راهبردها بايد تدابير لازم انديشيده مي شد. در اين راستا، دو تدبير به كار گرفته شد. يكي برشماري الگوها و راهبردهاي اوليه از منابع تخصصي كه به عنوان مرجع مورد استفاده كليه محققان قرار گرفت. تدبير دوم به شناسايي چالش هاي تحقق الگوها و راهبردها در آموزش عالي ايران بازمي گشت كه خود به مرجع دوم محققان بدل شد تا يافته هاي مطالعات فرعي در آينه چالش هاي بومي مورد بازبيني و ارزيابي قرار گيرند. الگوها و راهبردهاي شناسايي شده در اين پژوهش مي توانند زمينه مناسبي براي تدارك دوره هاي آموزشي و توانمند سازي حرفه اي استادان باشد. پيشنهادها و سياست هاي اجرايي متعدد ديگري نيز از يافته هاي اين پژوهش به دست آمده كه در مقاله تشريح شده اند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

مهرمحمدی، م.، و فراستخواه، م.، و باقری، خ.، و فاضلی، ن.، و موسی پور، ن.، و عطاران، م.، و حاتمی، ج. (1390). راهبردهای مطلوب برای آموزش علوم انسانی در دانشگاه های کشور. آموزش عالی ایران, 4(1 (پیاپی 13)), 85-128. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=189581



Vancouver : کپی

مهرمحمدی محمود، فراستخواه مقصود، باقری خسرو، فاضلی نعمت اله، موسی پور نعمت اله، عطاران محمد، حاتمی جواد. راهبردهای مطلوب برای آموزش علوم انسانی در دانشگاه های کشور. آموزش عالی ایران. 1390 [cited 2021May13];4(1 (پیاپی 13)):85-128. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=189581



IEEE : کپی

مهرمحمدی، م.، فراستخواه، م.، باقری، خ.، فاضلی، ن.، موسی پور، ن.، عطاران، م.، حاتمی، ج.، 1390. راهبردهای مطلوب برای آموزش علوم انسانی در دانشگاه های کشور. آموزش عالی ایران, [online] 4(1 (پیاپی 13)), pp.85-128. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=189581.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 143 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی