مشخصات مقاله عنوان نشریه: آموزش عالي ايران اطلاعات شماره: پاييز و زمستان 1390 , دوره 4 , شماره 1 (پياپي 13) ; از صفحه 1 تا صفحه 45 . عنوان مقاله: دانشگاه در ايران و همگرايي آن با شاخص هاي دانشگاه در جامعه دانش محور (تحليل كيفي ديدگاه دانشجويان دكتري دانشگاه تهران) نویسندگان: اديبي مهدي, رباني علي, شيري حامد آدرس: چکیده: دانشگاه جهان شهرگرا، دانشگاه مبتني بر شيوه 2، دانشگاه پيوندي، دانشگاه فرهنگي و دانشگاه باز و گسترده، الگوهاي ايده آل دانشگاه در جامعه دانش محور هستند كه با تغيير و تحول در الگوي دانشگاه سنتي در نتيجه دگرگوني در واقعيت هاي اجتماعي جامعه معاصر پديدار شده اند. مقاله حاضر در اين چهارچوب تلاش مي كند تا ميزان همگرايي دانشگاه در ايران (مطالعه كيفي ديدگاه دانشجويان دكتري دانشگاه تهران) را با اين گونه هاي تيپيك و شاخص هاي آن مورد بررسي قرار دهد. روش تحقيق كيفي با استفاده از تكنيك مصاحبه نيمه استاندارد به منظور گردآوري اطلاعات مورد استقاده قرار گرفته و داده ها از طريق تحليل محتواي كيفي مورد تجزيه و تحليل قرار گرفته اند. نتايج بيانگر اين است كه دانشگاه تهران ـ به مثابه يكي از برترين دانشگاه هاي ايران ـ نه تنها از نظر همگرايي و همسويي با شاخص هاي دانشگاه در جامعه دانش محور ضعف هاي اساسي دارد بلكه در مواردي الگو هاي دانشگاه سنتي نيز در آن با چالش هاي جدي مواجه است. کلید واژه: جامعه دانش محور(Q2)دانشگاه جهان شهرگرا(Q2)دانشگاه مبتني بر شيوه 2(Q2)دانشگاه پيوندي(Q2)دانشگاه فرهنگي(Q2)دانشگاه باز و گسترده(Q2)دانشگاه سنتي(Q2) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: - ارجاعات: آسيب شناسي آزمون ورودي دانشگاه بررسي ابعاد حقوقي و مديريتي استقلال دانشگاهها در ايران(موضوع ماده 49 قانون برنامه چهارم توسعه) و تدوين راهکارهاي اجرايي تحقق آن بررسي چالش ها و نارسايي هاي تحصيلات دانشگاهي در حوزه علوم انساني تاملي بر نظرات دانشجويان بررسي عرضي – ملي عوامل كلان موثر بر توسعه علمي بررسي كارنامه پژوهشي ايران در سال 2002 بررسي و تبيين جايگاه آموزش عالي ايران در جهان بررسي وضعيت مديريت نظام آموزش عالي ايران از ديدگاه مديران عالي: گذشته، حال و آينده بهينه يابي ظرفيت پذيرش دانشجو در دانشگاههاي دولتي ايران تاثير ارتباطات علمي بر توليد دانش تحليل دسترسي به فرصتهاي برابر در توسعه آموزش عالي دولتي در كشور تعاملات دانشجويان، انگيزش و كنشگري رشته اي توليد علم ايران در سال 2004 توليد علم ايران در سال 2006 توليد علم ايران در سال 2007 توليد علم ايران در سال 2008 ساختار معرفتي علم در ايران (سال 2001) شيوه جديد توليد دانش: ايدئولوژي و واقعيت شيوه هاي تحول و بهبود آموزش عالي و پژوهش در ايران با تحليلي بر برخي مطالعات انجام شده لوازم ساختاري توسعه علمي در ايران مروري بر توليد علم در سال 2003 مشكلات كنوني دانشگاهها و نظام توسعه علمي كشور نقش همكاريهاي علمي بين المللي در توسعه علمي ايران مقالات نشریه ای مرتبط: دانشگاه پژوهي (IR)؛ ضرورتي مغفول مانده در راستاي تقويت همکاري هاي دانشگاه و صنعتدانشگاه و تعريف آندانشگاه و توسعه فرهنگياز دانشگاه تا دانشگاه اسلاميالگوبرداري دانشگاه علوم انتظامي از بهترين شيوه هاي دانشگاه تهران در مديريت دانش مقالات همایشی مرتبط: نقش دانشگاه در توسعه منطقه ایتوسعه دانشگاه کارآفرین در دانشگاه فنی حرفه ایبررسی راهکارهای تبدیل دانشگاه فنی و حرفه ای به دانشگاه کارآفرین: یک مطالعه کیفیبررسی وضعیت سرمایه های فکری در دانشگاه صنعتی شریفتحلیل سیاستگذاری در نسل جدید دانشگاه ها: الگویی اثربخش برای آموزش عالی ایران ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه چکیده انگلیسی بازدید یکساله 246 آخرین های بلاگ افزودن فوتر در پاورپوینتآموزش جستجوی دقیق در اسکوپوسآموزش اضافه کردن دو محور در ورد و اکسلیافتن کلمه مترادف انگلیسی در ورد wordتکنیک های جستجو در گوگل: استفاده از عملگر Notتست آنلاین کرونا ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی