4 SID.ir | ارزش هاي فرهنگي و حاکميت شرکتي

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

ارزش هاي فرهنگي و حاکميت شرکتي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه تهران، تهران
 
چکیده: 

در تحقيق حاضر به بررسي ارتباط ميان ارزش هاي فرهنگي و برخي متغيرهاي حاکميت شرکتي در شرکت هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداخته شده است. به اين منظور، از ميان مدل هاي فرهنگي متعدد، مدل فرهنگي هافستد [28] براي ارزيابي ارزش هاي فرهنگي شرکت ها برگزيده شد و از داده هاي موجود در مطالعه رضا زاده (1381)، که به وسيله پرسشنامه طراحي شده توسط هافستد (1984) به دست آمده است، استفاده گرديد. از ميان متغيرهاي حاکميت شرکتي درصد اعضاي غير موظف هيات مديره و درصد مالکيت سهامدارن نهادي برگزيده شدند. شرکت هاي نمونه براي يک دوره سه ساله، از سال 1386 تا 1388 به صورت تجمعي بررسي شدند. فرضيات تحقيق با استفاده از مدل هاي رگرسيون چند متغيره آزمون شد. نتايج تحقيق حاکي از اين است که بين شاخص مردگرايي در سازمان و درصد اعضاي غيرموظف هيات مديره ارتباط معکوس معني دار وجود دارد. همچنين، بين شاخص فردگرايي در سازمان و درصد مالکيت سهامداران نهادي رابطه مستقيم و بين شاخص اجتناب از عدم اطمينان در سازمان و درصد مالکيت سهامداران نهادي رابطه معکوس معني دار وجود دارد.

 
كلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 248
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی