مشخصات مقاله عنوان نشریه: برنامه ريزي منطقه اي اطلاعات شماره: بهار 1390 , دوره 1 , شماره 1 ; از صفحه 83 تا صفحه 97 . عنوان مقاله: راهبردهاي مديريت و توسعه پايدار زيرساخت هاي گردشگري ايران با تاکيد بر مدل SOWT نویسندگان: واحدپور غلامعباس, جعفري مهتاب آدرس: چکیده: در صنعت گردشگري بخش هاي دولتي و خصوصي مکمل يکديگر هستند و عدم وجود يکي از آنها باعث بروز ناکارآمدي ديگري مي شود، لذا بايد بخش دولتي و بخش خصوصي هر يک در جايگاه خود قرار بگيرند تا شاهد رشد و شکوفائي اين صنعت باشيم. در اين ميان برنامه ريزي بلند مدت و کوتاه مدت به همراه برنامه ريزي استراتژيک مي تواند زمينه هاي لازم جهت توسعه و گسترش اين صنعت و نيز توسعه زيرساختهاي گردشگري را فراهم بياورد. در کشور ما فرصت هاي گردشگري فراواني وجود دارد که تاکنون به آنها پرداخته نشده است. مديريت کلان و متخصص در صنعت گردشگري حرف اول را مي زند و بايد فرصت ها را در کشور شناسائي کرده و آنها را در طرح جامع گردشگري بگنجاند و زمينه سرمايه گذاري خصوصي را در زيرساختهاي سخت مانند هتل ها، رستوران ها و جاذبه ها مهيا کرد و دولت نيز زمينه توسعه زيرساختهاي نرم مانند آموزش، فرهنگ و ايجاد امنيت را در کشور گسترش دهد. در اين مقاله سعي گرديده تا در خصوص نقش زيرساختهاي گردشگري به عنوان عاملي موثر در توسعه صنعت گردشگري مفاهيم اصلي بيان گردد. همچنين وضعيت اين زيرساختها در ايران مورد بررسي قرار گيرد و علل عدم موفقيت زيرساختهاي گردشگري کشور در رسيدن به اهداف از پيش تعيين شده نيز مورد نقد قرار بگيرد. در نهايت با پرداختن به علل عدم رشد کشور در اين زمينه نسبت به ساير کشورهاي منطقه، راهکارهايي در خصوص حل مشکلات اين صنعت بيان گردد. روش تحقيق توصيفي - تحليلي است و روش گردآوري اطلاعات به صورت استفاده از منابع کتابخانه اي و يافته هاي ميداني مي باشد. داده ها و آمار به دست آمده با استفاده از مد ل SOWT مورد تجزيه و تحليل قرار گرفته و نتايج آن ارزيابي شده است. نتايج تحقيق حاکي از آن است که: دولت بايد زمينه سرمايه گذاري را براي سرمايه گذاران خصوصي باز گذارد و سختي راه را براي آنان سهل کند. همچنين با انجام سرمايه گذاري هاي بلندمدت در زمينه توسعه صنعت گردشگري و فعاليتهاي وابسته به آن زمينه هاي ورود گردشگر خارجي و بالطبع درآمد زايي به کشور را مهيا سازد. کلید واژه: توسعه(Q2)مديريت(Q2)زيرساخت ها(Q2)گردشگري(Q2)مدل Swot(Q2) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: اقتصادگردشگریتوسعه پایدارتوسعه اقتصادیمدیریت اسلامیمدیریت مشارکتیتوسعهبرنامه ریزیتوسعه روستاییتکنیک SWOTگردشگری پایداراثرات گردشگری ارجاعات: سرمايه گذاري خارجي و تحليل آن در بيش از پنجاه سال برنامه ريزي عمراني در ايرانراهكارهاي توسعه گردشگري روستايي با استفاده از مدل SWOT: دهستان لواسان كوچكبررسي اثرات اقتصادي توريسم در جمهوري اسلامي ايران با استفاده از تحليل داده – ستانده مقالات نشریه ای مرتبط: سياست گردشگري خارجي در ايران: جستجوي الگوي مطلوبنقش عوامل اجتماعي گردشگري در توسعه گردشگري شهري (مورد مطالعه: شهر اصفهان)تاثيرات صنعت گردشگري بر توسعه اجتماعي- فرهنگي شهر بوشهرارزيابي گردشگري شهري با تاکيد بر توسعه زيرساختهاي گردشگري و رقابت پذيري شهري؛ موردپژوهي: کلانشهر تهرانتبيين مسائل صنعت گردشگري جمهوري اسلامي ايران مقالات همایشی مرتبط: گردشگری، امنیت، توسعه (موردشناسی شهر کرمان 1394)عوامل مهم در خصوصی سازی صنعت گردشگری ورزشی استان مازندرانارزیابی عوامل موثر بر توسعه گردشگری سلامتجایگاه مدیریت صنعت گردشگری در توسعه پایدار شهرینقش و جایگاه جاذبه های فرهنگی و تاریخی شهر بوشهر در جذب توریست ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه چکیده انگلیسی بازدید یکساله 1105 آخرین های بلاگ تست آنلاین کروناآشنایی با شاخص های hI ،hf و hm از خانواده شاخص هرشچطور مطالب را تنها در یک سایت خاص جستجو کنیمآموزش جستجوی تصویر در گوگلبرقراری پیوند میان ارجاعات درون متنی و آخر متنآیا میان تعداد نویسندگان یک مقاله و تعداد استنادات آن رابطه وجود دارد ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی