مشخصات مقاله عنوان نشریه: پژوهش هاي آموزشي و كاربردي زبان انگليسي اطلاعات شماره: بهار 1389 , دوره 3 , شماره 1 (پياپي 6) ; از صفحه 55 تا صفحه 69 . عنوان مقاله: بررسي مقابله اي مضمون در نمونه متون داستاني انگليسي و ترکي آذربايجاني نویسندگان: فقيه اسماعيل, بهمن معصومه آدرس: چکیده: برجسته سازي دستوري-معنايي يکي از مشکلترين حوزه ها در يادگيري زبان انگليسي به عنوان زبان خارجي و در فرآيند ترجمه از آن زبان است. دليل اصلي اين دشواري از اين حقيقت سرچشمه مي گيرد که معمولأ زبان هاي مختلف، برجسته سازي را به صورت هاي مختلف و به کمک ابزار زباني گوناگون انجام مي دهند. پژوهش حاضر مي کوشد که به شيوه تقابلي به بررسي مضامين تجربي (موضوعي) بين فردي و متني در نمونه داستان هاي کوتاهي به زبان هاي انگليسي و ترکي آذري بپردازد بويژه پژوهش هاي حاضر برآن است که روشن کند آيا 3 نوع مضمون نام برده، در دو زبان مورد بحث کاربردهاي مشابهي دارند يا خير. براي مشخص نمودن ويژگي هاي برجسته سازي در متون داستاني بر مبناي کندوکاو عملي، الگوي نظري هليدي (2002) در دو داستان کوتاه پياده و مورد استفاده قرار گرفته است. يافته هاي پژوهش نشان داد که بسامد کاربرد مضامين موردبحث در زبان هاي انگليسي و ترکي آذري به ترتيب از بيشترين به کمترين: تجربي، متني و بين فردي است. اميد است که يافته هاي پژوهش حاضر براي زبانشناسي نظري و کاربردي سودمند بوده باشد. کلید واژه: تجربي(Q2)بين فردي و متني(Q2)مضمون (مبتدا)(Q2)خبر(Q2) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: تلویزیونمطبوعاتافکار عمومیروزنامه ارجاعات: ندارد مقالات نشریه ای مرتبط: پسوندهاي فعل ساز در زبان ترکي آذري و مقايسه آن با زبان فارسيزبان هاي از زبانساخت افعال سبک رمزگرداني شده ترکي آذري- فارسي براساس مدل زبان ماتريسعبور از آستانه ايراني سازي آموزش زبان انگليسي به عنوان زبان خارجياشتراک ها و اختلاف هاي زبان فارسي با ترکي آذربايجاني مقالات همایشی مرتبط: رابطه انگیزه یادگیری زبان انگلیسی و نگرش به زبان انگلیسی با عملکرد درس زبان انگلیسیبه کارگیری داستان های کهن فارسی در آموزش زبان انگلیسی در ایرانارزشیابی تغییرات در برنامه درسی زبان انگلیسی مقطع هفتم متوسطهدریچه ای متفاوت در تغییر برنامه درسی زبان انگلیسی با تاکید بر میزان خویشی آن با زبان فارسیبررسی نقش متغیرهای روان شناختی در نظام آموزشی با نگاه ویژه به تدریس زبان انگلیسی ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه چکیده انگلیسی بازدید یکساله 32 آخرین های بلاگ تکنیک های جستجو در گوگل: استفاده از عملگر Notشماره گذاری خطوط در وردمعرفی 10 موضوع داغ در بیست حوزه علمی بر اساس پایگاه مرکز اطلاعات علمیتست آنلاین کروناآشنایی با شاخص های hI ،hf و hm از خانواده شاخص هرشچطور مطالب را تنها در یک سایت خاص جستجو کنیم ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی