3 SID.ir | مديريت کيفيت جامع، پيش بين مقدار نهادي سازي کيفيت در مدارس

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 
مديريت کيفيت جامع، پيش بين مقدار نهادي سازي کيفيت در مدارس
 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه آزاد اسلامي، واحد تنکابن، تنکابن، ايران
 
چکیده: 

هدف از اين پژوهش بررسي پيش بيني پذيري نهادي سازي کيفيت در مدارس بر مبناي مقدار انطباق آن ها با مولفه هاي مديريت کيفيت جامع بوده است. اين پژوهش توصيفي از نوع همبستگي و واحد مطالعه در اين پژوهش در دو سطح مدرسه و معلم متمرکز بود. جامعه آماري کليه مدارس متوسطه دولتي غرب استان مازندارن (36 مدرسه با 940 نفر معلم) بوده است. براي نمونه گيري در دو مرحله از روش هاي نمونه گيري هدفمند و تصادفي طبقه اي استفاده گرديد. بر اين اساس، با همتاسازي از لحاظ قدمت، ثبات مديريت، وضعيت اجتماعي- اقتصادي و جمعيت دانش آموزي 20 مدرسه به عنوان گروه نمونه برگزيده شدند. اين 20 مدرسه داراي 506 نفر معلم بودند که بر مبناي جدول کرجسي و مورگان و با استفاده از روش نمونه گيري تصادفي طبقه اي 331 نفر معلم به عنوان نمونه سطح دوم انتخاب شدند. جهت گردآوري داده ها از دو پرسشنامه سنجش مقدار انطباق مدارس با مولفه هاي مديريت کيفيت جامع و پرسشنامه سنجش مقدار نهادي سازي کيفيت مدارس استفاده شد. براي تجزيه داده ها از شاخص هاي توصيفي و براي تحليل داده ها از آماره همبستگي پيرسون و مدل هاي رگرسيون اينتر و گام به گام استفاده شد. يافته ها نشان مي دهند که بين مقدار انطباق مدارس با مولفه هاي مديريت کيفيت جامع با مقدار نهادي سازي کيفيت در اين مدارس رابطه وجود دارد. هم چنين، وضعيت مولفه هاي مديريت کيفيت جامع از توان کافي براي پيش بيني و تا حدي تبيين مقدار نهادي سازي کيفيت در مدارس برخوردارند.

 
كلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 146
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی