برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

مقايسه تاثير داستان هاي فلسفي ايراني، غير ايراني و داستان هاي عادي بر رشد تفکر فلسفي کودکان پايه اول ابتدايي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* اداره کل آموزش و پرورش فارس
 
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف تعيين تاثير داستان هاي فلسفي ايراني، غيرايراني و داستان هاي عادي بر رشد تفکر فلسفي کودکان پايه اول ابتدايي شهر شيراز اجرا شده است. در اين پژوهش از روش تحقيق نيمه آزمايشي استفاده شده است، با روش نمونه گيري خوشه اي تصادفي چندمرحله اي 54 دانش آموز پسر و 41 دانش آموز دختر از ناحيه يک آموزش و پرورش شيراز انتخاب و در گروه هاي داستان هاي فلسفي ايراني، غيرايراني و داستان هاي عادي، با توجه به جنسيت تقسيم شدند (6 گروه). ابتدا پيش آزمون تفکر فلسفي فيليپ کم روي گروه ها اجرا شد، سپس گروه ها به مدت 10 هفته تحت آموزش هاي لازم قرار گرفتند و در انتها پس آزمون بر روي آنها اجرا شد. نتايج حاصل از اين تحقيق با استفاده از روش نمره افزوده، آزمون t، تحليل واريانس و آزمون تعاقبي شفه نشان داد که فرضيه اول پژوهش مبني بر تاثير داستان هاي فلسفي ايراني بر رشد تفکر فلسفي دانش آموزان اول ابتدايي تاييد شد (t=2.07، P=0.04)، فرضيه دوم پژوهش مبني بر تاثير داستان هاي فلسفه غيرايراني بر رشد تفکر فلسفي دانش آموزان پايه اول تاييد نشد. نتايج فرضيه سوم نشان داد که دانش آموزاني که با کتاب هاي فلسفي ايراني آموزش ديده اند، نسبت به دانش آموزاني که کتاب هاي فلسفي غيرايراني يا عادي را مورد استفاده قرار داده، از ميانگين بالاتري در تفکر فلسفي برخوردارند. فرضيه چهارم پژوهش، ميانگين بالاتر تفکر فلسفي پسران را در مقايسه با دختران در داستان هاي فلسفي ايراني نشان داد و بالاخره در فرضيه آخر، تفاوت معني داري بين پسران و دختران که داستان هاي غيرايراني را استفاده کرده بودند، ديده نشد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

قاسمی، ف.، و زارع، ز.، و حقیقت، ش. (1390). مقایسه تاثیر داستان های فلسفی ایرانی, غیر ایرانی و داستان های عادی بر رشد تفکر فلسفی کودکان پایه اول ابتدایی. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی, 2(4 (پیاپی 8)), 133-152. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=189019



Vancouver : کپی

قاسمی فرشید، زارع زهرا، حقیقت شهربانو. مقایسه تاثیر داستان های فلسفی ایرانی, غیر ایرانی و داستان های عادی بر رشد تفکر فلسفی کودکان پایه اول ابتدایی. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی. 1390 [cited 2021July30];2(4 (پیاپی 8)):133-152. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=189019



IEEE : کپی

قاسمی، ف.، زارع، ز.، حقیقت، ش.، 1390. مقایسه تاثیر داستان های فلسفی ایرانی, غیر ایرانی و داستان های عادی بر رشد تفکر فلسفی کودکان پایه اول ابتدایی. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی, [online] 2(4 (پیاپی 8)), pp.133-152. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=189019.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 147 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی