مشخصات مقاله عنوان نشریه: رهيافتي نو در مديريت آموزشي اطلاعات شماره: زمستان 1390 , دوره 2 , شماره 4 (پياپي 8) ; از صفحه 77 تا صفحه 96 . عنوان مقاله: گذر از شبه نيازسنجي به نيازسنجي آموزشي واقعي (مطالعه موردي) نویسندگان: عيدي اكبر, نوه ابراهيم عبدالرحيم* آدرس: * دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تربیت معلم چکیده: بررسي نتايح تحقيقات مربوط به مميزي سيستم هاي آموزشي بر اساس استاندارد بين المللي ايزو 10015، بيانگر آن است كه يكي از عوامل اصلي ناكارآمدي برنامه هاي آموزش ضمن خدمت كاركنان، عدم به كارگيري روش ها و تکنيک هاي نيازسنجي آموزشي دقيق و عيني مي باشد. در اين مقاله تلاش شده تا ضمن شناخت نيازهاي آموزشي شغل كارشناس مالي موسسه مالي و اعتباري مهر، تكنيك نيازسنجي آموزشي شغل محور به طور كاربردي به عنوان ابزاري جهت گذر از شبه نيازسنجي به نيازسنجي آموزشي واقعي تشريح گردد. اين تحقيق از نظر هدف از انواع تحقيقات کاربردي محسوب مي شود. براي بررسي نظرات متخصصان از روش تحقيق زمينه يابي استفاده شده است. جامعه آماري مورد بررسي در اين تحقيق، کليه مديران و کارشناسان ارشد مالي موسسه مالي و اعتباري مهر در سراسر کشور به تعداد 61 نفر بوده است. با استفاده از فرمول کوکران، تعداد نمونه لازم 21 نفر مي شود که براي جلوگيري از افت نمونه، تعداد 30 نمونه انتخاب شد. نمونه گيري با روش خوشه اي چندمرحله اي انجام شد. به اين ترتيب که در ابتدا از ميان استان هايي که خوشه ها را تشکيل مي دادند، چند استان انتخاب شده و تعداد نمونه لازم برحسب سهم آن استان به صورت تصادفي از ميان شعب مختلف انتخاب شده است. براي جمع آوري داده هاي مورد نياز پژوهش از دو پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد که پرسشنامه اول حاوي تعداد 30 گويه بر اساس شرح وظايف و پرسشنامه دوم مربوط به نيازهاي استاندارد آموزشي مبتني بر اولويت هاي مورد تاييد مديران و کارشناسان ارشد موسسه مالي و اعتباري مهر، حاوي 27 عنوان نياز آموزشي بود. نتايج تحقيق نشان داد که از مجموع عناوين نيازهاي آموزشي، کمترين نياز مربوط به آشنايي با اصول سرپرستي با 29.5% فاصله از استانداردهاي آموزشي و بيشترين نياز مربوط به آشنايي با مباحث بانکداري الکترونيکي با 60% فاصله از استاندارد آموزشي مي باشد. از رهيافت اين بررسي و به جهت افزايش ميزان موفقيت به کارگيري اين روش در ساير سازمان ها، پيشنهاد مي شود که قبل از انجام نيازسنجي آموزشي شغل محور، با توجه به اهميت شرح وظايف در شناسايي استانداردهاي آموزشي، ديدگاه خبرگان شغلي و نيز نتايج شبکه شغلي در حوزه مورد مطالعه، مورد بررسي قرار گيرد. کلید واژه: نيازسنجي آموزشي(Q2)استانداردهاي آموزشي(Q2) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: برنامه ریزی درسیارزشیابی برنامهنیازسنجینیازهای آموزشی ارجاعات: ندارد مقالات نشریه ای مرتبط: نيازسنجي آموزشي شركت مديريت منابع آب ايران، بر اساس روش استاندارد مهارتمعرفي يک الگوي نيازسنجي جامع و کاربرد آن در آموزش مداوم پزشکينيازسنجي اطلاعاتنيازسنجي آموزشي کارکنان خدمات آموزشي دانشگاه آزاد اسلامي واحد تبريز در سال 91-90نيازسنجي مقالات همایشی مرتبط: نیازسنجی آموزشی توانمندسازی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکینیازسنجی آموزشی مدیران مدارس ابتدایی شهرستان لردگان در سال تحصیلی 95-1394بررسی نیازسنجی آموزشی های فنی و حرفه ای در بخش صنعت، خدمات و کشاورزی در شهرستان زرین دشت فارسنیازسنجی و مخاطب شناسی در طراحی آموزشی و تدوین برنامه ها و کتب درسینیازسنجی سلامت آموزشی بیماران دیابتی بیمارستان امام خمینی (ره) شهر خلخال ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه چکیده انگلیسی بازدید یکساله 364 آخرین های بلاگ افزودن فوتر در پاورپوینتآموزش جستجوی دقیق در اسکوپوسآموزش اضافه کردن دو محور در ورد و اکسلیافتن کلمه مترادف انگلیسی در ورد wordتکنیک های جستجو در گوگل: استفاده از عملگر Notتست آنلاین کرونا ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی