مشخصات مقاله عنوان نشریه: رهيافتي نو در مديريت آموزشي اطلاعات شماره: زمستان 1390 , دوره 2 , شماره 4 (پياپي 8) ; از صفحه 55 تا صفحه 75 . عنوان مقاله: تجارب زيسته متخصصان علوم تربيتي از برنامه درسي تربيت شهروندي فعال براي دوره راهنمايي تحصيلي نویسندگان: قلتاش عباس*, صالحي مسلم, مرادي اطهر آدرس: * دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مرودشت، گروه علوم تربیتی چکیده: پژوهش حاضر با هدف سنجش تجارب زيست شده متخصصان علوم تربيتي از برنامه درسي تربيت شهروند فعال براي دوره تحصيلي راهنمايي در کشور ايران انجام گرفته است. اين پژوهش يک پژوهش کيفي از نوع تجربه زيست شده يا همان پديدار شناختي بوده است. شرکت کنندگان در اين پژوهش شامل متخصصان علوم تربيتي کشور بوده که مطالعاتي در حوزه تربيت شهروندي داشته اند. روش نمونه گيري با استفاده از تکنيک گلوله برفي انجام گرفته که در مصاحبه اي با 6 نفر متخصص آغاز شده و تا زمان اشباع اطلاعات ادامه پيدا کرد. جمع آوري اطلاعات، به وسيله مصاحبه نيمه ساختار يافته توسط دستگاه ضبط صدا انجام شده و داده ها با رويکرد توصيفي-تفسيري مورد تجزيه و تحليل قرار گرفته است. از مهم ترين يافته هاي اين پژوهش، تدوين چهارچوب برنامه درسي شهروندي فعال با استفاده از مدل کلايزي مي باشد که حداقل 4 عنصر اهداف، محتوا، روش تدريس و شيوه هاي ارزشيابي برنامه درسي تربيت شهروندي فعال براي دوره تحصيلي راهنمايي را پوشش مي دهد. در عنصر اهداف، رئوس هدف هاي تربيت شهروندي فعال در سه حيطه شناختي، عاطفي و روان حرکتي مطرح شده است. همچنين در عنصر محتوا نيز تاکيد صاحب نظران بر لحاظ كردن موضوعات و مصاديقي بوده كه به کسب دانش، نگرش و توانش در حوزه شهروندي فعال منجر شود و در عنصر روش هاي تدريس نيز بر روش هاي فعال و مشارکتي تاکيد شده است. در رابطه با عنصر ارزشيابي نيز بر تلفيقي از شيوه هاي ارزشيابي کيفي و کمي، بر خود ارزشيابي و ارزشيابي مستمر به عنوان شيوه هاي ارزشيابي مطلوب براي تربيت شهروندي فعال تاكيد شده است. کلید واژه: برنامه درسي(Q2)تر بيت شهروندي(Q2)شهروند فعال(Q2)دوره راهنمايي(Q2) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: دانشگاهدانشگاه کارآفرینبرنامه ریزی درسیتضمین کیفیتمطالعات اجتماعیدوره ابتداییآموزش ابتداییکتاب درسی ارجاعات: ندارد مقالات نشریه ای مرتبط: طراحي الگوي برنامه درسي تربيت شهروندي براي دانش آموزان دوره راهنمايي تحصيليتحليل برنامه درسي اجرا شده مقطع ابتدايي نظام آموزشي جمهوري اسلامي ايران از بعد تربيت شهروندي ميزان توجه به رويکرد تربيت شهروند پيشرفت گرا در کتب درسي علوم اجتماعي دوره راهنمايي تحصيلي ايرانتدوين اهداف برنامه درسي در دوره متوسطه با تاکيد بر تربيت شهرونديتحليل جايگاه مولفه هاي تربيت شهروندي در محتواي برنامه درسي علوم اجتماعي دوره متوسطه مقالات همایشی مرتبط: بررسی میزان رعایت مبانی، اصول و مولفه های تربیت شهروند اسلامی به عنوان شاخص پیشرفت در جامعه اسلامیبررسی جایگاه آموزش و پرورش در تربیت شهروندیارزشیابی برنامه درسی با تاکید بر مشارکت معلمتربیت شهروندی در دانش آموزان ابتداییمقایسه الگوهای ارزشیابی برنامه درسی ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه چکیده انگلیسی بازدید یکساله 312 آخرین های بلاگ افزودن فوتر در پاورپوینتآموزش جستجوی دقیق در اسکوپوسآموزش اضافه کردن دو محور در ورد و اکسلیافتن کلمه مترادف انگلیسی در ورد wordتکنیک های جستجو در گوگل: استفاده از عملگر Notتست آنلاین کرونا ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی