4 SID.ir | تجارب زيسته متخصصان علوم تربيتي از برنامه درسي تربيت شهروندي فعال براي دوره راهنمايي تحصيلي

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

تجارب زيسته متخصصان علوم تربيتي از برنامه درسي تربيت شهروندي فعال براي دوره راهنمايي تحصيلي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مرودشت، گروه علوم تربیتی
 
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف سنجش تجارب زيست شده متخصصان علوم تربيتي از برنامه درسي تربيت شهروند فعال براي دوره تحصيلي راهنمايي در کشور ايران انجام گرفته است. اين پژوهش يک پژوهش کيفي از نوع تجربه زيست شده يا همان پديدار شناختي بوده است. شرکت کنندگان در اين پژوهش شامل متخصصان علوم تربيتي کشور بوده که مطالعاتي در حوزه تربيت شهروندي داشته اند. روش نمونه گيري با استفاده از تکنيک گلوله برفي انجام گرفته که در مصاحبه اي با 6 نفر متخصص آغاز شده و تا زمان اشباع اطلاعات ادامه پيدا کرد. جمع آوري اطلاعات، به وسيله مصاحبه نيمه ساختار يافته توسط دستگاه ضبط صدا انجام شده و داده ها با رويکرد توصيفي-تفسيري مورد تجزيه و تحليل قرار گرفته است. از مهم ترين يافته هاي اين پژوهش، تدوين چهارچوب برنامه درسي شهروندي فعال با استفاده از مدل کلايزي مي باشد که حداقل 4 عنصر اهداف، محتوا، روش تدريس و شيوه هاي ارزشيابي برنامه درسي تربيت شهروندي فعال براي دوره تحصيلي راهنمايي را پوشش مي دهد. در عنصر اهداف، رئوس هدف هاي تربيت شهروندي فعال در سه حيطه شناختي، عاطفي و روان حرکتي مطرح شده است. همچنين در عنصر محتوا نيز تاکيد صاحب نظران بر لحاظ كردن موضوعات و مصاديقي بوده كه به کسب دانش، نگرش و توانش در حوزه شهروندي فعال منجر شود و در عنصر روش هاي تدريس نيز بر روش هاي فعال و مشارکتي تاکيد شده است. در رابطه با عنصر ارزشيابي نيز بر تلفيقي از شيوه هاي ارزشيابي کيفي و کمي، بر خود ارزشيابي و ارزشيابي مستمر به عنوان شيوه هاي ارزشيابي مطلوب براي تربيت شهروندي فعال تاكيد شده است.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 396
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی