مشخصات مقاله عنوان نشریه: رهيافتي نو در مديريت آموزشي اطلاعات شماره: پاييز 1390 , دوره 2 , شماره 3 (پياپي 7) ; از صفحه 41 تا صفحه 56 . عنوان مقاله: كاربرد راهبردهاي فراشناخت در تجربه هاي دانشجويان و ارتباط آن با سطح پيشرفت تحصيلي آن ها نویسندگان: صفري يحيي, محمدجاني صديقه* آدرس: * باشگاه پژوهشگران جوان، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مرودشت، مرودشت چکیده: پژوهش و مطالعه در خصوص تجربيات فراشناختي دانشجويان براي شناختن مقدار اين مهارت ها، امري ضروري بنظر مي رسد. هدف اين پژوهش تعيين مقدار كاربرد راهبردهاي فراشناخت به وسيله دانشجويان و ارتباط آن با پيشرفت تحصيلي آنان بود. پژوهش به روش توصيفي و همبستگي انجام گرفت. جامعه آماري شامل دانشجويان دانشکده علوم تربيتي و روان شناسي دانشگاه شيراز به تعداد 300 نفر بودند. تعداد 50 نفر به روش تصادفي ساده به عنوان نمونه، انتخاب شدند. داده ها به وسيله پرسشنامه محقق ساخته باز پاسخ مبتني بر مقوله هاي فراشناختي گرد آوري شد. پرسشنامه از لحاظ روايي و پايايي در جامعه آماري، اعتبار يابي شد. براي تجزيه و تحليل داده ها از روش تحليل محتوا و ضريب همبستگي اسپيرمن استفاده شد. نتايج نشان دادند که در کل 26 درصد از دانشجويان از مهارت هاي فرا شناختي به گونه صحيح در مطالعه و يادگيري استفاده مي کردند. در خصوص مولفه هاي فراشناخت، 35 درصد دانشجويان از مهارت «خود تنظيمي» استفاده مي کردند. 34 درصد داراي دانش فرا شناختي سطح بالا و 25 درصد داراي کنترل اجرايي رفتار سطح بالا بودند. 10 درصد دانشجويان داراي شرايط مساعد بکارگيري مهارت هاي فراشناختي بودند و 29 درصد دانشجويان از راهبردها و روش هاي مناسب فراشناخت استفاده مي کردند، بين مهارت هاي فراشناختي در کل و ميانگين نمره هاي دانشجويان همبستگي مثبت معني دار وجود داشت .(p<0.01) بين مولفه هاي فراشناخت و ميانگين نمره هاي دانشجويان همبستگي مثبت وجود داشت (p=54) که اين همبستگي در خصوص راهبرها و روش هاي مطالعه و انواع دانش فراشناختي معني دار شناخته شد .(p=0.003) براي ساير مولفه ها معني دار نبود.با توجه به ضعف نسبي مهارت هاي فراشناختي در تجربه هاي دانشجويان و هم چنين ارتباط بين فراشناخت و پيشرفت تحصيلي دانشجويان، آموزش مهارت ها و راهبردهاي فراشناختي به فراگيران، پيشنهاد مي گردد. کلید واژه: شناخت(Q2)فراشناخت(Q2)مهارت هاي فرا شناختي(Q2)پيشرفت تحصيلي(Q2) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: حکمتدینمعرفتایمانعزت نفسراهبردهای یادگیریانگیزش تحصیلیاضطراب امتحاناضطراب امتحانعزت نفسعملکرد تحصیلیموفقیت تحصیلی ارجاعات: ندارد مقالات نشریه ای مرتبط: بررسي مقايسه اي ابعاد آگاهي هاي فراشناختي دانش آموزان دوره راهنمايي تحصيليرابطه بين آگاهي فراشناختي از راهبردهاي مطالعه و وضعيت تحصيلي دانشجويان دانشگاه علوم پزشکي اصفهانرابطه مهارت هاي فراشناختي و پيشرفت تحصيلي دانشجويان دانشگاه آزاد اسلاميآموزش مهارت هاي فراشناختي در تربيت معلمنقش فراشناخت در تبيين علائم و نشانه هاي اضطراب مقالات همایشی مرتبط: رابطه بین سبک های یادگیری با مهارت های فراشناختی دانشجویاناثربخشی آموزش مهارت های فراشناختی بر افزایش پیشرفت تحصیلیبررسی رابطه بین سبک های اسنادی و مهارت های فراشناختی با میزان ترس از موفقیت در دانشجویانپیشرفت علم، فناوری و نوآوری: بررسی آماری مهارت های مطالعه در بین دانشجویانتاثیر آموزش فراشناختی کنترل فکر بر افزایش مهارتهای تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه چکیده انگلیسی بازدید یکساله 407 آخرین های بلاگ تست آنلاین کروناآشنایی با شاخص های hI ،hf و hm از خانواده شاخص هرشچطور مطالب را تنها در یک سایت خاص جستجو کنیمآموزش جستجوی تصویر در گوگلبرقراری پیوند میان ارجاعات درون متنی و آخر متنآیا میان تعداد نویسندگان یک مقاله و تعداد استنادات آن رابطه وجود دارد ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی