مشخصات مقاله عنوان نشریه: رهيافتي نو در مديريت آموزشي اطلاعات شماره: تابستان 1390 , دوره 2 , شماره 2 (پياپي 6) ; از صفحه 77 تا صفحه 106 . عنوان مقاله: روند بين المللي سازي برنامه هاي درسي با رويکرد آموزش از دور در آموزش عالي ايران نویسندگان: فتحي واجارگاه كوروش, ابراهيم زاده عيسي, فرج الهي مهران, خشنودي فر مهرنوش* آدرس: * چکیده: اين مطالعه، با رويکردي توصيفي-پيمايشي، با هدف بررسي روند و ابعاد فرايند بين المللي سازي برنامه هاي درسي با رويکرد آموزش از دور، در آموزش عالي ايران، ضمن بررسي دلايل ضرورت اين امر، به شناسايي عوامل، شرايط، منابع، امکانات، تنگناها، فرصت ها و راهبردهاي مناسب براي آن پرداخته است. در اين راستا با استفاده از روش نمونه گيري خوشه اي – طبقه اي و استفاده از فرمول ککران، 543 نفر از اساتيد و دانشجويان ايراني و خارجي در 5 دانشگاه شهر تهران به تکميل پرسشنامه اي در طيف ليکرت مرکب از 8 پرسش و 96 گويه پرداخته اند. پس از تحليل داده ها با استفاده از آزمون هاي آماري t تک گروهي، رتبه بندي فريدمن و تحليل واريانس، بر اساس نتايج، براي همگامي با روند جهاني شدن و شناساندن فرهنگ و تمدن ايراني به جهانيان، بين المللي سازي برنامه هاي درسي در آموزش عالي امري ضروري است و رويکرد آموزش از دور، به واسطه انعطاف پذيري بالا و گذر از مرزهاي جغرافيايي، سياسي، اقتصادي و فرهنگي، مي تواند راهبردي اثر گذار در اين فرايند بشمار رود. از مهم ترين عوامل اثر گذار بر موفقيت فرايند بين المللي سازي برنامه هاي درسي با رويکرد آموزش از دور در آموزش عالي ايران، مي توان به گسترش همکاري هاي بين المللي دانشگاهها، گسترش استفاده از زبان بين المللي در تدريس، تجديد نظر در قوانين جاري و شفاف سازي آن ها، توسعه منابع مالي، انساني و زير ساخت هاي تکنولوژيک لازم، بهره برداري از فرصت تشابهات فرهنگي و تعداد زياد متقاضيان ادامه تحصيل در سطح منطقه، انتخاب موضوع هاي درسي مناسب و لحاظ کردن رويکرد تبديل شونده در عناصر برنامه درسي يا تغيير در پارادايم هاي فکري ياددهندگان و يادگيرندگان به واسطه تغيير اساسي در آنچه تدريس مي شود و چگونگي تدريس آن اشاره کرد. کلید واژه: آموزش از دور(Q2)بين المللي سازي برنامه درسي(Q2)آموزش عالي ايران(Q2) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: خودآزمایی پستانآموزشآگاهیدانش ارجاعات: ندارد مقالات نشریه ای مرتبط: بين المللي سازي برنامه هاي درسي با رويکرد آموزش از دوربين المللي كردن برنامه درسي در نظام آموزش عالي ايرانمطالعه تطبيقي بين المللي کردن برنامه هاي درسي آموزش عالي در چند کشور جهانتاثيرات ارتباطات بين المللي آموزش عالي در برنامه هاي درسي آموزش عاليگونه شناسي رهيافت هاي ميان رشته اي و دلالت هاي آن در طراحي برنامه درسي چند فرهنگي در آموزش عالي مقالات همایشی مرتبط: بین المللی کردن برنامه درسی آموزش عالی در ایران: موانع و چالش های بین فرهنگی فراروبین المللی سازی و فرهنگ در آموزش عالیرسالت دانشگاه در عرصه بین المللی شدنفرایند برنامه ریزی درسی آموزش عالی در ایران: فرصت ها، چالش هاطرح دانشگاه های بین المللی در ایران، مشکلات و راهکار ها ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه چکیده انگلیسی بازدید یکساله 77 آخرین های بلاگ آموزش جستجوی دقیق در اسکوپوسآموزش اضافه کردن دو محور در ورد و اکسلچگونه جدیدترین مطلب را در گوگل جستجو کنیمیافتن کلمه مترادف انگلیسی در ورد wordتکنیک های جستجو در گوگل: استفاده از عملگر Notتست آنلاین کرونا ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی