برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
پاييز 1389 , دوره  1 , شماره  1 ; از صفحه 63 تا صفحه 80 .
 
عنوان مقاله: 

کفايت روان سنجي مقياس شاخص هاي اختلال نقص توجه جردن

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مرودشت
 
چکیده: 

هدف از اين پژوهش تبين کفايت روان سنجي مقياس هاي شاخص اختلال نقص توجه جردن است. جامعه آماري اين پژوهش را کليه دانش آموزان مقطع ابتدايي شهر شيراز تشکيل مي دادند. با استفاده از روش نمونه گيري خوشه اي در دو مرحله نمونه گيري انجام شد. نخستين نمونه اين پژوهش را 1219 دانش آموز (583 دختر و 636 پسر) تشکيل مي دادند که با روش نمونه گيري خوشه اي تصادفي از ميان نواحي چهارگانه شهر شيراز انتخاب شدند و با مقياس تشخيصي اختلال نقص توجه که بر اساس راهنماي آماري و تشخيصي اختلالات رواني که به وسيله پژوهشگر تهيه شده بود، مورد سنجش قرار گرفتند. بر اساس اين آزمون 174 نفر (87 دانش آموز داراي اختلال نقص توجه و 87 دانش آموز بدون اختلال نقص توجه) به عنوان نمونه نهايي انتخاب شدند و شاخص اختلال نقص توجه جردن در مورد آن ها اجرا شد. در اين پژوهش از دو مقياس استفاده شد. 1- پرسشنامه تشخيصي اختلال نقص توجه که بر اساس داده هاي راهنماي تشخيصي و آماري اختلالات رواني به وسيله پژوهشگر ساخته شد (a=0.96) و 2- شاخص اختلال نقص توجه جردن که شامل دو فرم معلم (33 پرسش) و فرم والدين (39 پرسش) مي باشد. براي بررسي پايايي اين شاخص از ضرايب آلفاي کرونباخ و پايايي تنصيفي و همبستگي بين نظر نمره گذاران يعني معلم و والدين استفاده شد و براي تعيين روايي آزمون ياد شده از شاخص هاي تفاوت گروه عادي و داراي اختلال نقص توجه و همبستگي با پيشرفت تحصيلي (معدل تحصيلي) استفاده شد. نتايج در تمام موارد حاکي از پايايي و روايي مطلوب براي مقياس هاي شاخص اختلال نقص توجه جردن بود. در کل نتايج اين پژوهش حاکي از آن بود که شاخص اختلال نقص توجه داراي پايايي و روايي و قابل استفاده در جامعه ايراني مي باشد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

سهرابی، ن.، و به پژوه، ا.، و غباری بناب، ب. (1389). کفایت روان سنجی مقیاس شاخص های اختلال نقص توجه جردن. روشها و مدلهای روان شناختی, 1(1), 63-80. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=188924



Vancouver : کپی

سهرابی نادره، به پژوه احمد، غباری بناب باقر. کفایت روان سنجی مقیاس شاخص های اختلال نقص توجه جردن. روشها و مدلهای روان شناختی. 1389 [cited 2021May19];1(1):63-80. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=188924



IEEE : کپی

سهرابی، ن.، به پژوه، ا.، غباری بناب، ب.، 1389. کفایت روان سنجی مقیاس شاخص های اختلال نقص توجه جردن. روشها و مدلهای روان شناختی, [online] 1(1), pp.63-80. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=188924.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 170 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی