3 SID.ir | مطالعه مولفه هاي حقوق زنان در کتاب هاي علوم اجتماعي مقطع متوسطه ايران

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

مطالعه مولفه هاي حقوق زنان در کتاب هاي علوم اجتماعي مقطع متوسطه ايران

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه آزاد اسلامي، واحد مرودشت
 
چکیده: 

اين پژوهش با هدف بررسي ميزان توجه به حقوق زنان در محتواي دروس علوم اجتماعي دوره متوسطه ايران انجام شده است. در اين پژوهش از روش توصيفي جهت مشخص نمودن مولفه هاي حقوق زنان و از روش تحليل محتوا بمنظور بررسي و تحليل محتواي دروس علوم اجتماعي دوره متوسطه کشور استفاده شده است. جامعه آماري پژوهش در بخش تحليل، محتواي دروس علوم اجتماعي دوره متوسطه کشور بوده که از اين جامعه، کتاب هاي درسي مطالعات اجتماعي سال اول، جامعه شناسي (1) و (2) دوره متوسطه براي مطالعه انتخاب شده است. ابزار گردآوري داده ها، سياهه هاي تحليل اهداف، تحليل محتواي کتاب هاي درسي و تحليل تصاوير بود که پس از مطالعه مباني نظري تهيه و تدوين گرديد. روايي آن به وسيله متخصصان و پايايي سياهه با روش آلفاي کرونباخ محاسبه گرديد و مقدار 0.82 درصد بدست آمد که با استفاده از مجذور خي دو درصدگيري شده است. واحد تحليل، جملات مندرج در متن کتاب هاي درسي، متن اهداف و همچنين، تصاوير بوده است. در بخش تحليل محتوا مهمترين يافته ها نشان دهنده آن بود که در مجموع بخش اهداف، 3.43 درصد به مولفه هاي حقوق زنان توجه شده است و در کتاب هاي درسي 0.86 توجه شده که کمتر از 1 درصد بوده است. در مجموع بيشترين ميزان توجه مربوط به بعد شناختي در ارتباط با مولفه هاي حقوق زنان بوده است و ساير ابعاد عاطفي و عملکردي ناديده گرفته شده اند. در مجموع، به مولفه هاي فراهم کردن محيط تواناساز براي زنان و حق زن بر دارايي شوهر و رضايت در ازدواج کاملا بي توجهي شده است و از مجموع تصاوير مندرج در کتاب هاي درسي 25 درصد به مولفه هاي حقوق زنان توجه شده است.

 
كلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 219
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی