برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
پاييز 1389 , دوره  1 , شماره  1 ; از صفحه 1 تا صفحه 13 .
 
عنوان مقاله: 

طراحي و ساخت آزمون پيشرفت تحصيلي درس مطالعات اجتماعي پايه اول دبيرستان بر اساس مدل لجستيک پرسش - پاسخ

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه پژوهشی فناوری آموزشی راهبر
 
چکیده: 

هدف از اين ساخت، مقياس پيشرفت تحصيلي درس مطالعات اجتماعي پايه اول دبيرستان با استفاده از نظريه پرسش - پاسخ بود. نمونه مورد مطالعه در اين پژوهش 321 نفر از دانش آموزان دختر و پسر پايه اول دبيرستان شهر تهران بودند که از روش نمونه گيري خوشه اي چند مرحله اي تصادفي انتخاب شدند. در تهيه اين آزمون، ابتدا دو فرم همتاي آزمون از نوع چند گزينه اي با استفاده از جدول مشخصات که يک بعد آن را هدف هاي آموزشي (رفتاري) و بعد ديگر را محتواي درسي پوشش مي داد، ساخته شد. سپس هر دو فرم در دو مرحله تجربي (براي تعيين ضريب دشواري پرسش، تعيين ضريب تميز پرسش، همبستگي پرسش با نمره کل آزمون، همبستگي ميان پرسش هاي آزمون، تحليل گزينه هاي انحرافي) و نهايي در مورد گروه نمونه با فاصله زماني يک هفته از يکديگر اجرا شدند. نتايج بدست آمده از اين پژوهش حاکي از اين بود که: آزمون هاي ساخته شده فرم الف و ب از روايي و پايايي قابل قبولي برخوردارند و با مدل سه پارامتري نظريه پرسش - پاسخ برازندگي دارند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 259 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی