مشخصات مقاله عنوان نشریه: روشها و مدلهاي روان شناختي اطلاعات شماره: پاييز 1389 , دوره 1 , شماره 1 ; از صفحه 1 تا صفحه 13 . عنوان مقاله: طراحي و ساخت آزمون پيشرفت تحصيلي درس مطالعات اجتماعي پايه اول دبيرستان بر اساس مدل لجستيک پرسش - پاسخ نویسندگان: اورنگي عبدالمجيد*, دراني كمال آدرس: * گروه پژوهشی فناوری آموزشی راهبر چکیده: هدف از اين ساخت، مقياس پيشرفت تحصيلي درس مطالعات اجتماعي پايه اول دبيرستان با استفاده از نظريه پرسش - پاسخ بود. نمونه مورد مطالعه در اين پژوهش 321 نفر از دانش آموزان دختر و پسر پايه اول دبيرستان شهر تهران بودند که از روش نمونه گيري خوشه اي چند مرحله اي تصادفي انتخاب شدند. در تهيه اين آزمون، ابتدا دو فرم همتاي آزمون از نوع چند گزينه اي با استفاده از جدول مشخصات که يک بعد آن را هدف هاي آموزشي (رفتاري) و بعد ديگر را محتواي درسي پوشش مي داد، ساخته شد. سپس هر دو فرم در دو مرحله تجربي (براي تعيين ضريب دشواري پرسش، تعيين ضريب تميز پرسش، همبستگي پرسش با نمره کل آزمون، همبستگي ميان پرسش هاي آزمون، تحليل گزينه هاي انحرافي) و نهايي در مورد گروه نمونه با فاصله زماني يک هفته از يکديگر اجرا شدند. نتايج بدست آمده از اين پژوهش حاکي از اين بود که: آزمون هاي ساخته شده فرم الف و ب از روايي و پايايي قابل قبولي برخوردارند و با مدل سه پارامتري نظريه پرسش - پاسخ برازندگي دارند. کلید واژه: ضريب دشواري(Q2)تميز(Q2)روايي(Q2)پايايي(Q2)مدل سه پارامتري نظريه پرسش - پاسخ(Q2) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: روان سنجیپرسشنامهساختار عاملیروایی سازهساختار عاملیهنجاریابیاعتبارویژگی های روان سنجی ارجاعات: نظريه سوال پاسخ در آزمونهاي رواني تربيتي مقالات نشریه ای مرتبط: ساخت و هنجاريابي آزمون تشخيص اختلالات بيان نوشتاري براي دانش آموزان پايه هاي چهارم و پنجم ابتداييتاثير پيش سازمان دهنده مقايسه اي بر پيشرفت درس رياضي اول دبيرستانتاثير تعداد گزينه هاي سوال در ويژگي هاي روان سنجي آزمون و توانايي برآورد شده در مدل هاي پرسش پاسخ و کلاسيک اندازه گيرينقد،پرسش و پاسختحليل علمي آزمون ها بر اساس نظريه کلاسيک و نظريه صفت مکنون مقالات همایشی مرتبط: رسائل و مسائل: توسعه یک پیکره متنی فارسی پرسش و پاسخیک راهکار پرسش و پاسخ دامنه باز مبتنی بر طبقه بندی اسنادروشی جدید برای به کارگیری ساختارهای گرامری زبان در سیستم های پرسش و پاسخقرآن جوی: اولین سامانه پرسش و پاسخ خودکار قرآنیطراحی و پیاده سازی یک نمونه سیستم پرسش و پاسخ ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه چکیده انگلیسی بازدید یکساله 259 آخرین های بلاگ آموزش اضافه کردن دو محور در ورد و اکسلچگونه جدیدترین مطلب را در گوگل جستجو کنیمیافتن کلمه مترادف انگلیسی در ورد wordتکنیک های جستجو در گوگل: استفاده از عملگر Notنمایش شمارش خطوط در ورد Wordتست آنلاین کرونا ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی