5 SID.ir | رابطه سبک هاي يادگيري با غلبه طرفي مغز دانشجويان بمنظور استفاده در طراحي هاي آموزشي

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

رابطه سبک هاي يادگيري با غلبه طرفي مغز دانشجويان بمنظور استفاده در طراحي هاي آموزشي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه آزاد اسلامي، واحد مرودشت، مرودشت، ايران
 
چکیده: 

مهم ترين هدف اين پژوهش مطالعه و بررسي عوامل مرتبط با توفيق يادگيري دانشجويان مهندسي و پزشکي بود. به همين منظور، دو عامل سبک هاي يادگيري و غلبه طرفي (برتري نيمکره هاي مغزي) در دانشجويان دختر و پسر در اين دو رشته تحصيلي مورد بررسي قرار گرفت. مطالعه از نوع همبستگي بوده و پژوهشگر به مقايسه 178 نفر از کل دانشجويان دختر و پسر مشغول به تحصيل در نيمسال نخست 88-89 رشته هاي پزشکي و مهندسي دو دانشگاه شيراز و علوم پزشکي شيراز پرداخت. در اين پژوهش از شيوه نمونه گيري خوشه اي استفاده شد و دانشجويان دو پرسشنامه استاندارد سبک هاي يادگيري کلب و غلبه طرفي مغز سيلبر را تکميل نمودند. تحليل آماري داده ها با استفاده از آمار توصيفي، آزمون t و آزمون خي دو و با بکارگيري نرم افزار SPSS 17 صورت گرفت. نتايج بدست آمده از اين پژوهش حاکي از آن است که دانشجويان دو رشته مهندسي و پزشکي از لحاظ شيوه هاي درک و پردازش داده ها با يک ديگر تفاوت دارند. هم چنين، يافته هاي مربوط به سبک هاي يادگيري نشان دادند که دانشجويان رشته پزشکي بيش تر از سبک واگرا استفاده مي کنند در حالي که دانشجويان رشته مهندسي گرايش بيش تري به سبک همگرا دارند. هم چنين، در مقايسه شيوه هاي يادگيري دختران و پسران دانشجو نتايج نشان دادند که دختران شيوه تجربه عيني را بيش تر بکار مي گيرند. در ارتباط با غلبه طرفي مغز بيش تر دانشجويان هر دو رشته تحصيلي از هر دو نيمکره مغز براي درک و پردازش اطلاعات استفاده مي نمايند. هم چنين، يافته ها حاکي از رابطه بين سبک يادگيري و غلبه طرفي، جنسيت و رشته تحصيلي مي باشد.

 
كلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 359
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی