مشخصات مقاله عنوان نشریه: رهيافتي نو در مديريت آموزشي اطلاعات شماره: پاييز 1391 , دوره 3 , شماره 3 (پياپي 11) ; از صفحه 137 تا صفحه 152 . عنوان مقاله: رابطه سبک هاي يادگيري با غلبه طرفي مغز دانشجويان بمنظور استفاده در طراحي هاي آموزشي نویسندگان: اميني مرضيه*, علي پور احمد, زند بهمن, ابراهيم زاده عيسي, فرج الهي مهران آدرس: * دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مرودشت، مرودشت، ایران چکیده: مهم ترين هدف اين پژوهش مطالعه و بررسي عوامل مرتبط با توفيق يادگيري دانشجويان مهندسي و پزشکي بود. به همين منظور، دو عامل سبک هاي يادگيري و غلبه طرفي (برتري نيمکره هاي مغزي) در دانشجويان دختر و پسر در اين دو رشته تحصيلي مورد بررسي قرار گرفت. مطالعه از نوع همبستگي بوده و پژوهشگر به مقايسه 178 نفر از کل دانشجويان دختر و پسر مشغول به تحصيل در نيمسال نخست 88-89 رشته هاي پزشکي و مهندسي دو دانشگاه شيراز و علوم پزشکي شيراز پرداخت. در اين پژوهش از شيوه نمونه گيري خوشه اي استفاده شد و دانشجويان دو پرسشنامه استاندارد سبک هاي يادگيري کلب و غلبه طرفي مغز سيلبر را تکميل نمودند. تحليل آماري داده ها با استفاده از آمار توصيفي، آزمون t و آزمون خي دو و با بکارگيري نرم افزار SPSS 17 صورت گرفت. نتايج بدست آمده از اين پژوهش حاکي از آن است که دانشجويان دو رشته مهندسي و پزشکي از لحاظ شيوه هاي درک و پردازش داده ها با يک ديگر تفاوت دارند. هم چنين، يافته هاي مربوط به سبک هاي يادگيري نشان دادند که دانشجويان رشته پزشکي بيش تر از سبک واگرا استفاده مي کنند در حالي که دانشجويان رشته مهندسي گرايش بيش تري به سبک همگرا دارند. هم چنين، در مقايسه شيوه هاي يادگيري دختران و پسران دانشجو نتايج نشان دادند که دختران شيوه تجربه عيني را بيش تر بکار مي گيرند. در ارتباط با غلبه طرفي مغز بيش تر دانشجويان هر دو رشته تحصيلي از هر دو نيمکره مغز براي درک و پردازش اطلاعات استفاده مي نمايند. هم چنين، يافته ها حاکي از رابطه بين سبک يادگيري و غلبه طرفي، جنسيت و رشته تحصيلي مي باشد. کلید واژه: غلبه طرفي مغز(Q2)شيوه هاي درک(Q2)شيوه هاي پردازش داده ها(Q2)سبک همگر(Q2)سبک واگرا(Q2) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: - ارجاعات: ندارد مقالات نشریه ای مرتبط: بررسي سبک هاي يادگيري دانشجويان دانشگاه علوم پزشکي گيلان در سال تحصيلي 84-83بررسي سبک هاي يادگيري دانشجويان دانشگاه علوم پزشکي گيلان در سال 1392سبک هاي يادگيري در دانشجويان دانشگاه علوم پزشکي بقيه اله (عج) در سال 1391تفاوت هاي فردي از نظر سبک يادگيري و موفقيت تحصيلي در دانشجويانبررسي ويژگي هاي يادگيري دانشجويان رشته هاي مهندسي با تاکيد بر سبک هاي يادگيري و غلبه طرفي مغز مقالات همایشی مرتبط: بررسی رابطه سبک های یادگیری با موفقیت تحصیلی دانشجویان مقطع کارورزی پزشکی عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال 1394بررسی سبک های یادگیری دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی سمنان در سال 1390سبک های یادگیری دانشجویان رشته مدیریت خدمات بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریزبررسی و مقایسه سبکهای یادگیری در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشتبررسی سبک یادگیری دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جهرم ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه چکیده انگلیسی بازدید یکساله 168 آخرین های بلاگ آموزش جستجوی دقیق در اسکوپوسآموزش اضافه کردن دو محور در ورد و اکسلچگونه جدیدترین مطلب را در گوگل جستجو کنیمیافتن کلمه مترادف انگلیسی در ورد wordتکنیک های جستجو در گوگل: استفاده از عملگر Notتست آنلاین کرونا ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی