برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

جنبه تعليمي هزل در مثنوي مولوي و حديقه سنايي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بروجرد
 
چکیده: 

مولانا جلال الدين محمد مولوي از عارفان و بزرگان اين مرز و بوم است؛ وي کتاب گران سنگ مثنوي را براي آموزش و تعليم مريدان و ديگر خوانندگان خويش به نظم در آورده است. سنايي نيز يکي از شاعران بزرگ و تاثيرگذار در ادب فارسي است. تاثير سنايي بر شاعران پس از وي تا قرن ها باقي بود و باعث شد تا ادب فارسي راهي نو در پيش گيرد. ليک هم در مثنوي و هم در حديقه با هزل هايي سخت زننده و گاه همراه با کلمات سست و رکيک روبرو مي شويم.
در اين جستار تلاش مي کنيم تا ابتدا طنز و هزل را از ديدگاه برخي صاحب نظران تعريف کنيم و سپس اين نکته را باز نماييم که مولانا جلال الدين بلخي و حکيم سنايي منحصرا در جهت تعليم و آموزش نکته هاي عالي اخلاقي و عرفاني از هزل و طنز سود جسته اند
.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

سالکی، م. (1391). جنبه تعلیمی هزل در مثنوی مولوی و حدیقه سنایی. بهارستان سخن (ادبیات فارسی), 8(19), 105-128. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=188767



Vancouver : کپی

سالکی محمدرضا. جنبه تعلیمی هزل در مثنوی مولوی و حدیقه سنایی. بهارستان سخن (ادبیات فارسی). 1391 [cited 2021May14];8(19):105-128. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=188767



IEEE : کپی

سالکی، م.، 1391. جنبه تعلیمی هزل در مثنوی مولوی و حدیقه سنایی. بهارستان سخن (ادبیات فارسی), [online] 8(19), pp.105-128. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=188767.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 80 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی