برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

تحليل شعر ققنوس نيما يوشيج با نگرشي به انديشه هاي گاستون باشلار

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 

ايماژ (Image) يا تصوير، کوچکترين واحد سازنده شعر محسوب مي شود. گاستون باشلار شناخت تخيل شاعر از وراي تحليل تصاوير ادبي را مبناي انديشه خود قرار مي دهد. او تصاوير مورد مطالعه خود را بر اساس عناصر چهارگانه «آب»، «باد»، «آتش» و «خاک»؛ يا همان «آخشيج» که از ديرباز در تمدن کهن شرق نيز مطرح بوده است، قالبي براي سنجش عناصر موثر بر روي تخيل نويسنده در نظر مي گيرد. گاستون باشلار براي اينکه ساختاري مادي به تخيل خلاقانه شاعر و هنرمند ببخشد، از کهن الگوهاي اسطوره اي استفاده مي کند و از تحليل تخيل هنرآفرين بر مبناي کهن الگوهاي اسطوره اي به مجموعه اي از عقده هايي پي مي برد که در واقع مي توانند جلوه مادي عناصر چهارگانه در نظر گرفته شوند؛ بنابراين، اين کهن الگوها قالبهايي مبنايي در نظر گرفته مي شوند که چهارچوبهاي معيار براي تحليل قالبهاي تخيل نويسنده و شاعر ارائه مي دهند. در شعر ققنوس نيما يوشيج، کهن الگوي «تولد دوباره» مطرح است که تصويري بر محور عنصر آتش آفريده مي شود. تصوير ققنوس از دل آتش بر مي خيزد و در ضمير خودآگاه خواننده نيز به شکلي آتشين تجسم مي گردد. هدف از اين مقاله اين است که عنصر آتش نهفته در تصوير ققنوس نيما يوشيج را با استناد به ديدگاه گاستون باشلار مورد تحليل قرار دهيم.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 1632 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی