5 SID.ir | شناخت و رتبه بندي عوامل ريسک خريد خارجي بر اساس روش AHP؛ مورد مطالعه: شرکت طراحي مهندسي و تامين قطعات ايران خودرو (ساپکو)

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

شناخت و رتبه بندي عوامل ريسک خريد خارجي بر اساس روش AHP؛ مورد مطالعه: شرکت طراحي مهندسي و تامين قطعات ايران خودرو (ساپکو)

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده معارف اسلامي و مديريت، دانشگاه امام صادق (ع)
 
چکیده: 

در دنياي امروز، مفاهيمي چون رقابت، تجارت، توليد، تامين و تدارکات و خريد، تغيير اساسي کرده است. در سال هاي دورتر، شرکت ها براي تامين و خريد نيازمندي هاي خود به بازارهاي داخلي متکي بودند، لذا اصول و قواعد آن نيز بيشتر تابع شرايط داخلي و تعاملات دروني بود. ليکن در شرايط امروز که شرکت هاي بزرگ چندمليتي شکل گرفته و در سياستگذاري هاي خود، کمتر به ملاحظات داخلي و بيشتر به محيط بين الملل متکي هستند، اين اصول و قواعد، متفاوت شده است. ليکن، هنوز هم در برخي کشورها و يا برخي صنايع، ترکيبي از اصول سنتي و نو در حوزه توليد و يا تجارت، جاري است. مثلا با اينکه امروزه، تامين و تدارکات در سطح جهاني صورت مي گيرد و ممکن است واژه خريد خارجي معناي خاصي را به ذهن مخاطب، متبادر نسازد، ليکن مشکل اصلي برخي شرکت هاي توليدي در ايران، خريد خارجي است. با توجه به اين نکته، مقاله حاضر در صدد بررسي فرآيند خريد خارجي در صنعت خودروي ايران، به منظور شناخت و رتبه بندي عوامل ريسک خريد خارجي بر اساس تکنيک هاي تصميم گيري چندمعياره است. بدين منظور، پس از بررسي اجمالي ادبيات موضوع، عوامل اثرگذار در ريسک خريد خارجي، احصا و در نهايت، بر اساس روش فرآيند تحليل سلسله مراتبي اولويت بندي مي شود.

 
كلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 372
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی