4 SID.ir | ارزيابي و مكان گزيني مراكز آموزش شهري با استفاده از سيستم اطلاعات جغرافيايي (GIS) مطالعه موردي: شهرك معلم كرمانشاه

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

ارزيابي و مكان گزيني مراكز آموزش شهري با استفاده از سيستم اطلاعات جغرافيايي (GIS) مطالعه موردي: شهرك معلم كرمانشاه

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه سنجش از راه دور دانشگاه تربیت مدرس
 
چکیده: 

در اين تحقيق توزيع مراكز آموزشي در سطح شهرك معلم كرمانشاه با استفاده از سيستم اطلاعات جغرافيايي و استانداردهاي شهري و شاخصهاي تاثيرگذار، تحليل و ارزيابي شد. براي مدارس ابتدايي، راهنمايي و دبيرستان به تفكيك پسرانه و دخترانه، مكان يابيهاي جديد صورت گرفت. داده‌هاي مكاني، از نقشه (1:2000) سازمان مسكن و شهرسازي استان كرمانشاه تهيه شد؛ سپس با استفاده از نرم افزار GIS نقشه شهرك معلم رقومي شد و داده هاي توصيفي با استفاده از مدارك، اسناد، آمار و بررسيهاي ميداني جمع آوري و در محيط GIS، پايگاه اطلاعاتي تشكيل گرديد. آنگاه براي هر يك از عوامل تاثيرگذار در مکان يابي مراکز آموزشي،لايه هايي تهيه شد و براي هر يک از لايه ها با توجه به عامل فاصله و زمان، وزن دهي صورت پذيرفت؛ سپس از تركيب و تحليل تمامي لايه ها با يكديگر موقعيت فعلي مدارس مورد ارزيابي قرار گرفت و در نهايت مناسبترين مكانها براي تاسيس مدارس پيشنهاد شد. نتايج نشان مي دهد، شهرك معلم كرمانشاه با كمبود فضاي آموزشي مواجه است و نيازمند مكانهاي جديد براي احداث مدارس است. به همين منظور با قابليتهاي GIS، مكانهاي جديد شناسايي و معرفي شدند. اين موضوع نشان ميدهد كه GIS براي مكان يابي مراكز آموزشي و ساير خدمات شهري بسيار موثر و كارآمد است؛ همچنين نقش مهمي را در برنامه ريزي شهري مي تواند ايفا كند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 470
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی