برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

تاثير آرايش تمريني مسدود، تصادفي و فزاينده نظام دار بر يادگيري پاس بسکتبال

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 

پژوهش حاضر به منظور بررسي اثر روش هاي مختلف آرايش تمرين مسدود، تصادفي و فزاينده نظام دار بر اکتساب، يادداري و انتقال انواع مختلف پاس بسکتبال (دو دستي بالاي سر، دو دستي سينه اي و يک دستي از پهلو) انجام شد. آزمودني هاي اين پژوهش (45=N، با ميانگين و انحراف استاندارد 0.75±14.04 سال) دانش آموزان پسر دوره راهنمايي بودند که هيچ گونه سابقه اي در ورزش بسکتبال نداشتند و پس از انجام پيش آزمون در سه گروه تمريني مسدود، تصادفي و فزاينده نظام دار (به افزايش تدريجي تداخل زمينه اي در طول تمرين اشاره دارد) گزينش شدند. آزمودني ها به مدت 9 جلسه طي 9 روز (هر جلسه شامل 9 کوشش) در شرايط ويژه گروه خود، مهارت ملاک را تمرين کردند. بعد از 24 ساعت، آزمون هاي يادداري و انتقال با انجام 4 کوشش از هر پاس صورت گرفت. نتايج تحليل واريانس با اندازه گيري مکرر روي عامل جلسات تمرين حاکي از تفاوت معني دار بين جلسات تمرين بود، در حالي که اثر گروه ها و تعامل گروه ها و جلسات تمرين معني دار نبود. نتايج مقايسه بين ميانگين نمرات آزمون يادداري و انتقال گروه ها تفاوت معني دار بين گروه ها را نشان داد، به طوري که گروه فزاينده برتري معني داري نسبت به دو گروه ديگر داشت. نتايج آزمون يادداري و انتقال از نظريه مگيل و هال (1990) و فرضيه نقطه چالش گاداگنولي و لي (2004) حمايت مي کند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  بازدید یکساله 142
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی