5 SID.ir | تبيين بنيان هاي نظري حاکم بر «ارزش هاي خبري» و «نظريه استفاده و خشنودي»، مقدمه اي بر مطالعه بومي خبر

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

تبيين بنيان هاي نظري حاکم بر «ارزش هاي خبري» و «نظريه استفاده و خشنودي»، مقدمه اي بر مطالعه بومي خبر

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده معارف اسلامي و فرهنگ و ارتباطات، دانشگاه امام صادق (ع)
 
چکیده: 

پس از دهه 1960 شاهد مطرح شدن فهرست هاي مختلف و متنوع ارزش هاي خبري در ارتباطات هستيم. در اين مقاله، پس از بررسي تحليلي - مقايسه اي فهرست هاي گوناگون ارزش هاي خبري در پنج دهه اخير، فهرست منتخب و پيشنهادي نگارندگان که سعي شده، جامع فهرست هاي پيشين باشد، جهت تحليل هاي پسيني ارائه مي گردد. پس از آن نشان مي دهيم، که مساله ارزش هاي خبري در رسانه ها (فضاي عملي ارتباطات) و علوم ارتباطات (فضاي علمي ارتباطات) مبتني بر نظريه استفاده و خشنودي در حوزه نظريه هاي مخاطب شناسي مي باشد، سپس به تبيين بنيان هاي فلسفي نظريه «استفاده و خشنودي» پرداخته و در اين راستا، نگاه انسان محورانه (اومانيسم) و سرمايه سالارانه (کاپيتاليسم) به عنوان دو بنيان نظري حاکم بر نظريه استفاده و خشنودي، مطرح مي شود. در پايان با توجه به مطالعه موردي تاثير جهان بيني هاي غالب مدرنيسم بر نظريه استفاده و خشنودي، بر ضرورت داشتن نگاه انتقادي در مواجهه با علوم ارتباطات در توليد علوم ارتباطات اسلامي و اخذ رويکرد محتاطانه و گزينشي در بهره گيري از الگوهاي عملياتي علوم ارتباطات همچون ارزش هاي خبري در جامعه اسلامي تاکيد مي ورزيم.

 
كلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 203
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی