مشخصات مقاله عنوان نشریه: دين و ارتباطات اطلاعات شماره: بهار و تابستان 1391 , دوره 19 , شماره 1 (پياپي 41) ; از صفحه 195 تا صفحه 229 . عنوان مقاله: تبيين بنيان هاي نظري حاکم بر «ارزش هاي خبري» و «نظريه استفاده و خشنودي»، مقدمه اي بر مطالعه بومي خبر نویسندگان: نصرالهي محمدصادق*, همايون محمدهادي آدرس: * دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات، دانشگاه امام صادق (ع) چکیده: پس از دهه 1960 شاهد مطرح شدن فهرست هاي مختلف و متنوع ارزش هاي خبري در ارتباطات هستيم. در اين مقاله، پس از بررسي تحليلي - مقايسه اي فهرست هاي گوناگون ارزش هاي خبري در پنج دهه اخير، فهرست منتخب و پيشنهادي نگارندگان که سعي شده، جامع فهرست هاي پيشين باشد، جهت تحليل هاي پسيني ارائه مي گردد. پس از آن نشان مي دهيم، که مساله ارزش هاي خبري در رسانه ها (فضاي عملي ارتباطات) و علوم ارتباطات (فضاي علمي ارتباطات) مبتني بر نظريه استفاده و خشنودي در حوزه نظريه هاي مخاطب شناسي مي باشد، سپس به تبيين بنيان هاي فلسفي نظريه «استفاده و خشنودي» پرداخته و در اين راستا، نگاه انسان محورانه (اومانيسم) و سرمايه سالارانه (کاپيتاليسم) به عنوان دو بنيان نظري حاکم بر نظريه استفاده و خشنودي، مطرح مي شود. در پايان با توجه به مطالعه موردي تاثير جهان بيني هاي غالب مدرنيسم بر نظريه استفاده و خشنودي، بر ضرورت داشتن نگاه انتقادي در مواجهه با علوم ارتباطات در توليد علوم ارتباطات اسلامي و اخذ رويکرد محتاطانه و گزينشي در بهره گيري از الگوهاي عملياتي علوم ارتباطات همچون ارزش هاي خبري در جامعه اسلامي تاکيد مي ورزيم. کلید واژه: ارزش هاي خبري(Q2)نظريه استفاده و خشنودي(Q2)اومانيسم(Q2)کاپيتاليسم(Q2)علوم انساني اسلامي(Q3) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: خداالإسلاممسیحیتمارکسیسم ارجاعات: ندارد مقالات نشریه ای مرتبط: نظريه هاي ارتباطات توسعهبررسي ميزان اعتماد دانشجويان به رسانه هاي خبريارزش هاي خبريارتباط بين فرهنگي دو كشور ايران و هند در خصوص ويژگي هاي شخصيتي و رابطه آن با خشنودي شغلي دبيرانارزش هاي خبري در حاکميت موعود مقالات همایشی مرتبط: بررسی ویژگی های نشان داری در جمله های خبری زبان فارسیپیشرفت رسانه ای، مبتنی بر شناسایی ترفندهای رسانه های خبری غرب در راه ترسیم چهره ای تروریستی از ایراننظریه ی نظریه، خاستگاه و کارکردهای نظریه نقش منبع خبری در اقناع افراد: از تعدیل کنندگی نگرش به منبع خبریچیستی سازمان های خبری: کارکردها، بازیگران و چالش ها ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه چکیده انگلیسی بازدید یکساله 89 آخرین های بلاگ تکنیک های جستجو در گوگل: استفاده از عملگر Notشماره گذاری خطوط در وردمعرفی 10 موضوع داغ در بیست حوزه علمی بر اساس پایگاه مرکز اطلاعات علمیتست آنلاین کروناآشنایی با شاخص های hI ،hf و hm از خانواده شاخص هرشچطور مطالب را تنها در یک سایت خاص جستجو کنیم ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی