برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

کارکرد الگويي شخصيت پردازي بر مخاطب، مطالعه موردي عروسک باربي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات، دانشگاه امام صادق (ع)
 
چکیده: 

مقاله حاضر، در بخش اول به تبيين رويکردهاي نظري و ارائه مدل هاي تطبيقي عرصه تاثير و تقابل کارکردي الگو در فضاي ذهن و عين مخاطب، پرداخته و در بخش دوم به مطالعه موردي در مصداق عروسک باربي مي پردازد. در رويکرد نظري، در مقام تاثير الگو بر مخاطب، به ابعاد مساله در سه سطح مدل نظري، تقليل تئوريک و تحليل پرداخته مي شود، در سطح اول تحليل، کارکرد اساسي الگو، «همزادپنداري» در نظر گرفته شده است، که خود در سطح تحليل دوم به سه کارکرد «مطلوب آرماني»، «معيار خوب و بد» و نيز «سبک زندگي»، توسعه مي يابد. از منظر تفکيک حوزه هاي عينيت و ذهنيت نيز، کارکرد شخصيت الگو بر مخاطب، در پنج سطح بينش، دانش، گرايش، روش و کنش، ذکر مي گردد. پس از آن «مفهوم شناسي متني و فرهنگي» سه واژه متشابه «اسوه»، «اسطوره» و «قالب» با يک ماتريس تطبيقي و مقايسه اي براي تبيين تفاوت کارکرد گرايانه رويکرد توليدي و شخصيت سازي در نگاه اسلامي و غربي ارائه مي گردد. در پايان با توجه به تاثير متقابل ذهنيت و عينيت از دو منظر حرکت از بعد مادي به بعد ذهني، و حرکت از بعد ذهني به بعد مادي، تلاش مي شود، حوزه الگوسازي، با مطالعه موردي عروسک باربي، در بستر کلان مفهومي تقابل الگويي تمدني غرب با تمدن اسلامي، و به ويژه «اسلام هراسي» پس از حادثه يازده سپتامبر، شاهدي بر تعين و تشخص تحليلي در حوزه الگوها ارائه شود.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

بشیر، ح.، و حسینی، س. (1391). کارکرد الگویی شخصیت پردازی بر مخاطب, مطالعه موردی عروسک باربی. دین و ارتباطات, 19(1 (پیاپی 41)), 5-35. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=188556



Vancouver : کپی

بشیر حسن، حسینی سیدبشیر. کارکرد الگویی شخصیت پردازی بر مخاطب, مطالعه موردی عروسک باربی. دین و ارتباطات. 1391 [cited 2021May09];19(1 (پیاپی 41)):5-35. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=188556



IEEE : کپی

بشیر، ح.، حسینی، س.، 1391. کارکرد الگویی شخصیت پردازی بر مخاطب, مطالعه موردی عروسک باربی. دین و ارتباطات, [online] 19(1 (پیاپی 41)), pp.5-35. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=188556.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 183 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی