مشخصات مقاله عنوان نشریه: دين و ارتباطات اطلاعات شماره: بهار و تابستان 1390 , دوره 18 , شماره 1 (پياپي 39) ; از صفحه 5 تا صفحه 34 . عنوان مقاله: رسانه هاي جمعي و مسووليت اجتماعي مطالعه تطبيقي رويکرد اسلامي و غربي نویسندگان: باهنر ناصر, روحاني محمدرضا آدرس: چکیده: ديدگاه هنجاري رسانه، برآيند مجموعه اي از بايدها و نبايدها در نهادهاي متنوعي است که در تعامل با رسانه قرار دارند. رابطه رسانه با هر يک از اين نهادها، شرايط و موقعيت عمل رسانه، مباني فلسفي و فکري پايه گذاران آن و ريشه هاي شکل گيري رسانه و نيز ارزش ها و آموزه ها و اصول ديني از جمله بسترهاي شکل گيري نظريه هاي هنجاري در ارتباطات جمعي به شمار مي روند. نظريه مسووليت اجتماعي در ميان نظريات هنجاري به دنبال تعديل آزادي فرد و ايجاد پيوند ميان استقلال رسانه ها و وظايف اجتماعي آن هاست. به عبارت ديگر، نظريه مسووليت اجتماعي در بستري از ليبراليسم و اومانيسم شکل گرفت و به فرمول آزادي فردي به علاوه استقلال رسانه ها که بيانگر رسانه هاي آزاد و ليبرال بود، مسووليت اجتماعي رسانه ها را افزود.يکي از موضوعاتي که در حوزه فلسفه علوم انساني و اجتماعي بدان پرداخته مي شود، بيان رابطه فرد و جامعه است. بر اساس مباني فلسفي رويکرد جمع گرا اصالت را به جامعه و در مقابل رويکرد فردگرا اصالت را از آن فرد مي داند، به اين ترتيب، وقتي هر دو رويکرد بر پايه ديدگاه اومانيستي تفسير مي گردد، انسان تا حد تمايلات غريزي اش تنزل مي يابد. اما منطق اسلامي انسان را موجودي فراتر در نظر گرفته و بعد ملکي و ملکوتي او را توامان مورد توجه قرار مي دهد. مسووليت اجتماعي در اسلام با مفهوم امر به معروف و نهي از منکر ارتباط برقرار مي سازد. بدين سان در اين مقاله با رويکردي تحليلي - تبييني جايگاه مسووليت اجتماعي رسانه هاي جمعي در نگرش غربي و اسلامي تبيين خواهد شد چه اينکه در ديدگاه اسلامي مسووليت تک تک افراد در رسانه از حيث ساختار و محتوا مورد توجه قرار مي گيرد. کلید واژه: جمع گرايي(Q2)فردگرايي(Q2)حقيقت انساني(Q2)مسووليت(Q2)مسووليت اجتماعي(Q2)رسانه(Q2)امر به معروف و نهي از منکر(Q2) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: مدیریت فرهنگیمصرف گرایینوگراییانتخاب عقلانیمصرف گراییارزش هاانتخاب عقلانیجوانانضرررابطه سببیتاذنمسوولیت مدنیتعهد اجتماعیمشارکت اجتماعیمشارکتمسوولیت پذیری اجتماعیجهانی شدنهویتماهوارهرسانه های جمعیاعجازروایاتحدیثالقرآن ارجاعات: اخلاق فضيلت محور در رسانه (مطالعه موردي خبر و خبررساني) الگوي هنجاري رسانه ها در كشورهاي اسلامي همسايه ايران در مركز و غرب آسيا مكتب اصولي امام خميني (ره) نگاهي جديد به مناقشه فردگرايي و جمع گرايي در جامعه شناسي مقالات نشریه ای مرتبط: رسانه ها و مسووليت مدنيارتباطات اجتماعي سالم با رسانه ها از طريق سواد رسانه ايسواد رسانه اي و آموزش رسانه ايرسانه هاي نوين در برابر رسانه هاي جمعي - سنتيدين و رسانه مقالات همایشی مرتبط: رژیم مصرفی رسانه های ورزشی شهروندان ارومیهنقش رسانه های جمعی در بروز و پیشگیری از آسیب های اجتماعیبرخورد تمدنها در ادبیات دراماتیک: ایرانیان رسانه تاریخ و سیاستبررسی رابطه بین مصرف رسانه های ورزشی و سلامت اجتماعی شهروندان ارومیه اینقش رسانه جمعی در حفاظت از محیط زیست ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه چکیده انگلیسی بازدید یکساله 206 آخرین های بلاگ افزودن فوتر در پاورپوینتآموزش جستجوی دقیق در اسکوپوسآموزش اضافه کردن دو محور در ورد و اکسلیافتن کلمه مترادف انگلیسی در ورد wordتکنیک های جستجو در گوگل: استفاده از عملگر Notتست آنلاین کرونا ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی