برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

رابطه تفکر انتزاعي با هوش هيجاني و مولفه هاي آن در پزشکان و معلمان شهر اصفهان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* اصفهان، خوراسگان، خیابان جی شرقی، بلوار ارغوانیه، بلوار دانشگاه، دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، گروه روان شناسی
 
چکیده: 

اين پژوهش با هدف بررسي رابطه تفکر انتزاعي با هوش هيجاني و مولفه هاي آن در پزشکان و معلمان شهر اصفهان اجرا شد. روش پژوهش همبستگي و جامعه آماري شامل پزشکان عمومي و معلمان مقطع راهنمايي و متوسطه در شهر اصفهان بود، که از ميان آنها 77 پزشک و 180 معلم به شيوه تصادفي انتخاب و پرسشنامه هوش ريون بزرگسالان (ريون، 1938) و پرسشنامه هوش هيجاني (سيبريا شرينگ، 1995) روي آنان اجرا شد. داده ها از طريق ضريب هبستگي پيرسون تحليل گرديد. نتايج نشان داد که در نمونه کلي معلمان، بين تفکر انتزاعي با هوش هيجاني کلي، خودانگيزي، همدلي و مهارت هاي اجتماعي رابطه معناداري وجود دارد (P<0.05). همچنين در معلمان زن بين تفکر انتزاعي با خودانگيزي، مهارت هاي اجتماعي و هوش هيجاني کلي رابطه معناداري به دست آمد (P<0.05)، ولي در نمونه معلمان مرد بين تفکر انتزاعي و هوش هيجاني رابطه معناداري به دست نيامد. نتايج در نمونه پزشکان نشان داد که در کل پزشکان و در پزشکان زن بين تفکر انتزاعي با خودانگيزي رابطه معناداري وجود دارد (P<0.05) ولي در پزشکان مرد بين تفکر انتزاعي با هوش هيجاني و مولفه هاي آن رابطه معناداري وجود ندارد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 206
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی