برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

مقايسه تاثير روش هاي پيشگيري از سوءمصرف مواد بر تکانشگري و راهبردهاي مقابله اي دانش آموزان پسر

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* اصفهان، خیابان آبشار اول، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات اصفهان، گروه روان شناسی
 
چکیده: 

اين پژوهش با هدف مقايسه تاثير روش هاي پيشگيري از سوءمصرف مواد به روش آموزش شناختي رفتاري، اجتماعي، آموزش مهارت هاي زندگي، ارائه پوستر و ارسال پيام کوتاه بر بهبود راهبردهاي مقابله اي و کاهش تکانشگري دانش آموزان به مرحله اجرا در آمد. پژوهش از نوع پژوهش هاي شبه آزمايشي، و جامعه آماري دانش آموزان پسر تحت پوشش کميته امداد خميني (ره) بودند که از ميان 150 نفر به صورت تصادفي انتخاب و در چهار گروه آزمايش و يک گروه گواه (هر گروه 30 نفر) قرار گرفتند. هر يک از شرکت کنندگان در پنج گروه، طي مراحل پيش آزمون و پس آزمون مقياس راهبردهاي مقابله اي (موس و بلينگ، 1981) و مقياس تکانشگري (بارت و همکاران، 2004) را تکميل کردند. چهار گروه آزمايش مداخله هاي زير را دريافت نمودند: گروه 1، تعداد 10 جلسه آموزش شناختي- رفتاري، اجتماعي، هر جلسه به مدت 120 دقيقه. گروه 2، تعداد 10 جلسه آموزش مهارت هاي زندگي، هر جلسه 120 دقيقه. گروه 3، تعداد 40 پوستر به مدت 10 دقيقه. داده ها از طريق تحليل کوواريانس چندمتغيري تحليل شد. نتايج نشان داد که روش هاي پيشگيري بر بهبود راهبردهاي مقابله اي و تکانشگري دانش آموزان موثر است (P<0.01). همچنين نتايج آزمون تعقيبي کمترين تفاوت معنادار (LSD) بيانگر آن بود که چهار روش پيشگيري، با ميزان متفاوت تاثير، بر بهبود راهبردهاي مقابله اي و بر کاهش تکانشگري (بجز ارائه پوستر) موثر هستند (P<0.05).

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 107 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی